Webshopot tervezel? Bízd inkább szakemberre!

website_építész

Sok webshop indult az utóbbi időben, de ezekből valószínűleg csak kevés éri meg a “felnőttkort” – ennek pedig gyakran a nem megfelelő tervezés az oka.

Úgy döntesz, hogy itt az idő belevágni az e-kereskedelembe, hiszen van egy jó ötleted, megvan a megfelelő tőkéd, elkészítetted a legszuperebb üzleti tervet. Találtál beszállítókat, a raktározási és csomaglogisztikai ügyekre is megvan a megoldás, és készen áll a marketingstratégiád is. Semmi más nem hiányzik tehát, csak egy jó webshop, vagyis a virtuális üzleted, ahol fogadhatod a vásárlókat. De milyen egy jó e-kereskedelmi oldal? Hogyan lehet megtervezni egy ideális webshopot, ami teljes egészében a te igényeidre van szabva? Vajon ki lehet ezt egyedül is találni, és a feladattal megbízott fejlesztőcsapat felé megfelelően kommunikálni?

Így dolgozik egy építész

Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor házat építesz: nem a te feladatod, hogy tervrajzot készíts a leendő házról, hanem szakemberre bízod a dolgot, vagyis megkeresel egy építészt. Neki viszont részletesen el kell tudnod mondani az igényeid: mekkora legyen az alapterület, hány szobára legyen osztva, hány fürdőszoba legyen benne, azokban legyen-e kád és zuhanyzó is, számodra milyen az ideális konyha, stb. Ezek, és még rengeteg egyéb szempont alapján az építész előzetes becsléseket készít, költségeket kalkulál, engedélyezési, kivitelezési és megvalósulási terveket alkot meg, amelyekben figyelembe veszi a helyi rendeleteket, a szakmai és jogi szabályozást, az esztétikai és funkcionális igényeket, és számtalan más szempontot. A körülmények, az igények és a büdzsé ismeretében meg tudja tervezni számodra az álomházat, és a megfelelő kivitelező megtalálásában is segítséget tud nyújtani, vagy a konkrét tervek birtokában sokkal pontosabb ajánlatokat kaphatsz a ház megépítésére. Ha viszont a tervek készítője nem rendelkezik minden szükséges információval vagy kompetenciával, könnyen elcsúszhat a projekt, és majd csak a kivitelezés során szembesülsz azzal, hogy nem azt kapod, amit akartál, vagy nem annyiért.

Hasonló a helyzet egy webshopnál is, akár egyedi weboldalban, akár bérelhető webáruház-rendszerben gondolkodsz (valójában már ennek eldöntéséhez is előzetes tervezésre van szükség). Ebben az erre specializálódott szakértő tanácsadók tudnak neked segíteni, akik egy építészhez hasonlóan ismerik a szakmai és jogi környezetet, a műszaki lehetőségeket, a piaci környezetet, stb. Minden ilyen csapatnak van egy bevett szempontrendszere, amit végigkérdez az ügyfelektől a tervezés első lépéseként, és hogy gördülékenyebben menjen a folyamat, nem árt előre felkészülni ezekre a kérdésekre.

Mit érdemes átgondolni a tervezés előtt?

Az “e-kereskedelmi építész” tehát valószínűleg végig fog menni egy vaskos kérdéssoron, ami nyilván mindenkinél máshogy néz ki, de szinte biztosan érinti majd olyan alapvető témákat, mint az üzleti elképzeléseid, a célcsoportod igényei, a célterületeid, a termékköröd, a webshoppal kapcsolatos elvárásaid és nem utolsó sorban a költségkereted. Ahhoz, hogy erre megfelelően fel tudj készülni, a továbbiakban felsorolunk néhány konkrét pontot, amivel minden bizonnyal találkozni fogsz a tervezés során.

1. Az üzleti céljaid megfogalmazása

A legfontosabb, hogy a saját üzleti céljaid minél részletesebben meg tudd osztani a tervezőcsapattal. Persze ez jó alkalom arra is, hogy kiderüljön, ha valamit még nem gondoltál át teljesen – sosem késő pótolni, hiszen ha számodra sem világos minden, akkor már az elején könnyen elcsúszhat a projekt. A következőket mindenképpen részletesen ki kell fejtened nekik:

  • Alapvető információk a cégedről, a piaci környezetről. Mióta létezik a cég, hogy néz ki a (leendő) csapat, kik a fő konkurenciáid?
  • Mi a pontos termékköröd? Mik az iparágad jellemzői? Van-e szezonalitása a termékeidnek, és ha igen, ez pontosan hogy néz ki?
  • Mi a cég sztorija, van-e egy világosan megfogalmazott USP üzeneted?
  • Hogy néz ki a számodra ideális növekedési görbe?
  • Pontosan ki a célcsoportod? Milyen korosztály, iskolai végzettség, anyagi helyzet vagy egyéb jellemző tulajdonság köthető hozzájuk?
  • Vannak-e előtted pozitív példák? Mely cégeket tudnád példaként említeni és miért?

2. Előzmények, technikai környezet, funkcióbeli elvárások

Ha már korábban volt tapasztalatod webshop üzemeltetésével, de szeretnél új üzletbe vágni, esetleg az előző rendszeredben van olyan megoldás, amit megtartanál, akkor ezeket is érdemes megosztani a tervezőkkel. Az előzményeket, használni kívánt technológiákat és szükséges funkciókat nézve ezek a legfontosabb kérdések:

  • Ha üzemeltettél/üzemeltetszt másik webshopot, annak milyen erősségei és gyengeségei vannak? A meglévő rendszer milyen technológiákat használ? (szerverek, környezet, programozási nyelv, stb.)
  • A leendő webshop mögött működik-e majd valamilyen ERP rendszer? Milyen más rendszerekkel szükséges integrációt kialakítani? Milyen automatizációs megoldásokra van szükséged?
  • Tervezel-e mobilalkalmazást a webshophoz, vagy csak reszponzív oldalban gondolkodsz?
  • Nagyságrendileg mennyi látogatóra, vásárlóra számítasz?
  • Hogy nézzen ki a projekt ütemezése? Milyen időtávban tervezed a megvalósítást, és mikorra szeretnéd az oldal élesítését?

3. Egyéb működési szempontok

A fentiek tükrében rengeteg egyéb speciális kérdés fel fog merülni, de még így is maradnak olyan tisztázandó kérdések, amelyek a legtöbb webshopnál felmerülnek. Ilyenek például a következők:

  • Milyen fizetési rendszereket szeretnél integrálni az oldalba?
  • Lesznek-e különböző kedvezmények? Ezek sávosan épülnek fel, kupon alapon, törzsvásárlói vagy egyéb módokon működnek majd?
  • Milyen szállítókkal, csomaglogisztikai partnerekkel akarsz dolgozni? Ezekkel lesz-e valamilyen automatizált adatkapcsolat?
  • Van-e fizikai boltod, amellyel az árukészletet közösen kell kezelni?

Végül pedig: a büdzsé

Mivel nagyon fontos szempontról van szó, ezt külön kiemelve tárgyaljuk. Az a tapasztalatom, hogy ilyen vagy olyan okokból ezt sokan szeretik titkolni, ami mögött talán egyfajta taktika állhat, vagy csak az “úriember nem beszél a pénzről” gondolkodás. Pedig a tervezőnek mindenképp tudnia kell, hogy mennyi a projektre szánt keret, hiszen visszatérve az ingatlanos példára: hiába szeretnél egy 500 négyzetméteres, 3 szintes házat, ha csak egy fáskamrára elég a büdzséd. A különbség az, hogy amíg az ingatlanpiacon viszonylag egyértelműek az árak, hiszen a legtöbb ingatlanos oldalon ki vannak írva, addig az e-kereskedelmi tervező- és fejlesztőcégeknél óriási a szórás. Így rengeteg időt és felesleges kört megspórolhatsz azzal, ha a tervezővel már az elején tisztázod a projektre szánt kereted, így lehetővé téve azt, hogy a számodra legmegfelelőbb partnereket és megoldásokat tudd megtalálni.

BIGFISH Payment Gateway, alapító, CEO

A BIG FISH csoport ügyvezetője. Cége webáruházak, egyedi webes rendszerek és mobil alkalmazások tervezésével és fejlesztésével foglalkozik, 2017-ben indította el a Kosárérték e-kereskedelmi magazint, az Ecommerce Hungary egyesület egyik alapító tagja.

Olvass még a témában