Top 10 digitális megoldás a szabadúszók eszköztárából (és egy kis fogalmi zavar enyhítés)

Filep Szilvia

Filep Szilvia

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin
Eszközök szabadúszóknak

Nagyjából 2013 táján lettem figyelmes a szabadúszó vállalkozó (azaz freelancer) életformára, ami így utólag visszatekintve komoly mérföldkő volt az életemben. Akkoriban még egyáltalán nem volt elterjedt ez a munkavállalási és életforma, és itthon nem volt  jelentős közössége sem. Már létezett néhány közösségi iroda (Kaptár, Loffice, Impact Hub), ahol jellemzően szabadúszók dolgoztak, de a szakmai kapcsolatépítés és tudásmegosztás csak alkalmanként, egy-egy sörözés alkalmával, informálisan történt meg. 

Azonban ahogy a digitalizáció egyre nagyobb méreteket öltött és a munkavégzés fogalma a “hol dolgozol”-tól a “mit dolgozol” felé tolódott, úgy lettek egyre többen a helyfüggetlen szakemberek, akiknek a munkájához elég volt egy számítógép és internet. 

A saját időbeosztás lehetőségével élve lettek természetes módon a szabadúszók a hatékonyság bajnokai. Többnyire az összes új alkalmazás, digitális megoldás legkorábbi felhasználói (early adopter), folyamatosan optimalizálják a működésüket. Ha valamilyen feladatra, folyamatra, digitális tevékenységre van jobb, hatékonyabb megoldás, akkor azt használják. Ebben a cikkben a Top 10 leggyakrabban használt eszközt mutatom meg nektek. 

Szabadúszó vagy vállalkozó?

Először azonban érdemes kicsit tisztázni a fogalmakat. Bár már elindult itthon is ezzel kapcsolatos kutatás, egyelőre ott tartunk, hogy “a szabadúszó fogalomnak sem a tudományos diskurzusban, sem a közpolitikai térben nincs pontos és univerzális meghatározása.” (Freelancerek Magyarországon – Budapesti Gazdasági Egyetem 2020)

Viszont a gyakorlat azt mutatja, hogy 2021-ben az alábbi definíciók állnak a legközelebb a valósághoz (ezek az értelmezések terjedtek el széles körben):

  • Alkalmazott: bejelentett 4-6-8 órás munkaviszonya van egy cégnél.
  • Vállalkozó: saját vállalkozást épít, van legalább egy alkalmazottja (de minimum tervezi a bővülést). Többnyire valamilyen gazdasági társaság, jellemzően Kft. keretein belül végzi a tevékenységét.

Ha a nagy egészet nézzük, az egyéni vállalkozók, a szabadúszók és a digitális nomádok is vállalkozók, de ha csak önmagában használjuk ezt a kifejezést, egyelőre a legtöbben egy Kft. tulajdonosára gondolnak (vagy rosszabb esetben luxusautót vezető építési vállalkozóra). 

  • Szabadúszó vállalkozó: projekt alapon, egyszerre akár több ügyfélnek is dolgozik, jellemzően szellemi területen, többnyire egy laptop és internet kell csak a munkájához (azaz helyfüggetlen). Nincs alkalmazottja vagy állandó alvállalkozója (maximum alkalmanként von be másokat). A többségük Magyarországon KATA-s egyéni vállalkozó.

Ma Magyarországon a szabadúszók száma nagyjából 100.000 főre tehető, ami a teljes foglalkoztatottságon belül 2,5%, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében pedig 8,8%.

  • Szabadúszó hálózat (hub) vezetője (vagy vállalkozó 2.0): ez új jelenség, itthon csak pár éve terjedt el. Ez az, amikor tulajdonképpen egy vállalkozást (pl. marketing és/vagy kommunikációs ügynökséget) épít valaki, de nincs alkalmazottja, hanem egy szabadúszó hálózatot működtet. A neki dolgozó szabadúszók másnak is dolgoz(hat)nak, nem teljes munkaidőben foglalkoztatja őket a hálózat vezetője, illetve ha a projekt megkívánja, bevon ideiglenesen más szakembereket is.

Tehát ebben az esetben nincs egy fix gárda, akik mellé időnként bevon egy-egy embert (mint klasszikusan pl. marketing ügynökségeknél a 2000-es évek óta), hanem a kezdetektől így épül a vállalkozás, nulla bejelentett, fix alkalmazottal. Mivel a szabadúszók nem kizárólag neki dolgoznak (a KATA szabályozás 2021-es változása óta erre érdemes még jobban odafigyelni), többnyire saját időbeosztás szerint és a maguk választotta helyen, így ez teljesen legális működési forma. 

Viszont van a vállalkozás mögött stratégia, célok, amik bőven meghaladják egy egyszemélyes vállalkozás kereteit, azaz a vállalkozó 2.0 tudatosan valami nagyobbat épít. Akikkel együtt dolgozik, azok számítanak tőle rendszeres bevételre, sőt időnként össze is jönnek amolyan csapatépítésre, mert a vele dologzó freelancer hub-ra saját csapatként tekint. 

Top 10 digitális megoldás, amit a szabadúszók használnak

1. Trello

A Trello a szabadúszók körében leggyakrabban használt projektmenedzsment app. Ez egy webalapú, kanban stílusú listakészítő alkalmazás, amely számtalan projektre használható, a házépítéstől az eseményeken át a kommunikációs kampányokig. Csapattal is érdemes kipróbálni, de egy bizonyos létszám felett már érdemes megfontolni a váltást egy több funkcióval rendelkező alkalmazásra, mint például az Asana

2. Slack

A Slack egy szabadalmaztatott üzleti kommunikációs platform, amelyet az amerikai Slack Technologies szoftvercég fejlesztett ki, és a Salesforce tulajdonában van 2021-től. Az előnye más chat alkalmazásokkal szemben (Skype, Messenger, stb.), hogy számos további praktikus funkcióval rendelkezik. Ilyen például az, hogy egy munkatéren (workspace) belül több úgynevezett csatorna (channel) is létrehozható, ami megkönnyíti az azonnal üzenetek rendszerezését. Hálózatban dolgozó szabadúszók használják rendszeresen. 

3. Zoom

Ha videóhívás, akkor a nem reprezentatív, de közel száz résztvevőből álló mini kutatásom egyértelmű nyertese a Zoom. Valószínűleg az egyszerű használat, a praktikus funkciók miatt lett népszerű szabadúszók körében. Már a pandémia előtt is a legelterjedtebb platform volt a freelancerek körében, jóval többen használták mint a Google Meets-et vagy Skype-ot.

4. Canva

A Canva egy grafikai tervezési platform, amelyet közösségi média grafikák, prezentációk, poszterek, dokumentumok és egyéb vizuális tartalmak létrehozására használnak. Az alkalmazás sablonokat tartalmaz a felhasználók számára, így komoly grafikai ismeretek nélkül is látványos dolgokat lehet benne készíteni. Sok Adobe Photoshop-ot és Illustratort is használó grafikus előszeretettel gyártja le pl. a Facebook poszt sablonokat Canvában. Lehet, hogy nem olyan egyedi, nem olyan professzionális, de azt gondolom, hogy a közösségi médiában erre nincs is szükség. A logó legyen egyedi, az, hogy a világ túlfelén más is ugyanazt a képet vagy grafikai elemet használja egy posztjában, mint mi, az nem biztos, hogy sok kárt okoz egy lokális márkának. 

5. Typeform

A Typeform egy spanyol online szoftver, amely az online űrlapkészítésre és az online felmérésekre szakosodott. Az alap szoftvert olyan cégek használják, mint az Apple, az Airbnb, az Uber vagy a Nike. A Google Forms-oz képest sokkal látványosabb, sok szuper funkcióval. A hátránya, hogy 2021-től az ingyenes verzió tulajdonképpen csak az alkalmazás tesztelésére jó, havonta mindössze 10 kitöltőt engedélyez. Nagyjából 25 EUR havi összegért azonban van egy olyan testreszabható, a márkánk arculatához illeszkedő platformunk, ahol például esemény regisztrációkat, ajánlatkéréseket vagy visszajelzéseket is fogadhatunk. 

6. Toggl

A Toggl egy időmérő alkalmazás, amit a szabadúszók arra használnak, hogy pontos képet kapjanak arról, mire mennyi idő megy el. Egy-egy ügyfél hajlamos a megbeszélt feladatokon kívül extra dolgokat kérni, és van, hogy ez már bőven túlmegy azon a körön, ami még egy jó együttműködésbe belefér. Ilyenkor nagy segítség, ha van egy lista, amit meg tudunk mutatni neki:“nagyon szívesen megcsináltuk az adott hónapban kért extra dolgokat, viszont nézd milyen sok minden volt és mennyi időt vett el!” Ilyenkor érdemes a megbeszélt óraszámot / feladatkört bővíteni, vagy megegyezni, hogy ez egyszeri alkalom volt és a továbbiakban betartjuk a megbeszélt kereteket, óraszámokat. 

Ez a kis eszköz azonban bárkinek hasznos lehet, aki szeretné felmérni, hogy mire mennyi ideje megy el, ami a hatékony időgazdálkodás alapja. A Toggl elérhető Chrome kiegészítőként és mobil applikációként is.

7. Paylike

A Paylike egy eredetileg dán vállalkozók által fejlesztett, modern, online fizetési platform. A 2015 eleje óta elérhető szolgáltatás folyamatosan bővül, ma már magyar nyelvű ügyfélszolgálat is elérhető. Az alapötlet az, hogy leegyszerűsítsék az online fizetések integrálását. A Paylike-nál például nincs szükség külön banki szerződés megkötésére, regisztrációkor automatikusan létrehozzák azt a kereskedő részére. A többi szolgáltatóhoz képest rekord idő alatt juthatunk el oda, hogy a weboldalunkon keresztül online fizetést fogadjunk, aminek a hiánya, valljuk be, ma már komoly versenyhátrány.

8. Mailchimp

A Mailchimp egy amerikai marketing automatizálási platform és e-mail marketing szolgáltatás, amelyet a vállalkozások használnak levelezési listáik kezeléséhez, hírlevélküldéshez és automatizálások létrehozásához. Más alkalmazásokhoz képest a Mailchimpben egy kezdő vagy kisebb vállalkozás esetén akár az ingyenes verzió is elég lehet. 

9. Tagsfinder

A tagsfinder egy hashtag generátor és kereső. Elsősorban online marketingesek használják Instagram #-ek keresésére. A keresőmotor kapcsolódó, hasonló vagy kombinált hashtageket generál a megadott kulcsszavak alapján. Mivel Instagramon egy poszt elérésének akár 40%-a is jöhet hashtag-ekből (azaz olyanoktól, akik még nem követik az oldaladat), jól jöhet egy olyan eszköz, ami segít a legjobb kulcsszavak megtalálásában. Ez egyébként keresőoptimaizáláshoz használt kulcsszavak kereséséhez is használható. 

10. Yoast SEO

Ha már keresőoptimalizálás: a Yoast SEO egy keresőoptimalizáló beépülő modul WordPress weboldalakhoz. A bővítménynek ötmillió aktív telepítése van, és több mint 350 millió alkalommal töltötték le. Ma már nemcsak nagy cégek, de kisebb vállalkozások, freelancerek, de mezőgazdasági őstermelők is alkalmazzák a keresőoptimalizálást, hogy több emberhez juttassák el a weboldalukat. A Yoast SEO számos praktikus funkcióval és oktatóanyagokkal segíti az ebbe fektetett munkát.  

Kellemes felfedezést kívánok, remélem lesz olyan eszköz, amit eddig még nem próbáltál és sok-sok munkaórát spórol majd neked a használata! Ha kérdésed van vagy ismersz egy jobb, hatékonyabb megoldást valamelyik területre, írj nekünk a hello@freelancerblog.hu-ra!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin