Szervezz eseményt: online fizetéssel!

Nagy Bence

Nagy Bence

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin

Szeretnénk egy eseményt, vendégeink pedig online szeretnének fizetni: természetesen lehetséges!

Online fizetési megoldást kínálnál a vevőidnek? Bonyolultnak tűnik, miközben ma már alap, hogy néhány kattintással fizethessenek a te termékeidért, szolgáltatásaidért is. Tény, hogy rá kell szánni némi időt a fejlesztésre, de hosszú távon maximálisan megtérül a befektetés. Mutatjuk a lépéseket, méghozzá egy olyan példán keresztül, amiért nem kellett túl messzire mennünk: a Számlázz.hu PARK első rendezvényéhez raktunk össze online fizetési megoldással felszerelt weboldalt.

Induló lépések

Kisebb tréninget, komolyabb konferenciát, esetleg online oktatást tervezel? Ha szeretnél elsőre egyetlen eseményt, és az oldalt, ahol a leendő résztvevők automatikusan tudnak jegyet vásárolni, alap weboldaladtól teljesen függetlenül szeretnéd futtatni, ezt WordPressben vagy WooCommerce-szel is csodálatosan meg lehet oldani. Pusztán helyfoglalásra ott lenne a Tixa, gondolkodjunk inkább egy könnyen és gyorsan a rendszeredhez illeszthető automata webshopban: kell egy landing page, ahol bemutatjuk az egész eseményt, mögötte pedig a WooCommerce lekezeli a vásárlást, SimplePay fizetési móddal.

Online vagy offline? 

Hibrid eseményekben is érdemes gondolkozni, főleg amikor épp kiszámíthatatlan a járványhelyzet, vagy ha távolabbi városokból, országokból érkező vendégeket is fogadsz. Amennyiben kizárólag online képzést szeretnél, más elveken kell gondolkodni, mire lesz szükség. Legtipikusabb helyzet ami nálunk, a WPKurzus képzésein is működik: “iskolapados” oktatás, beülsz, persze online, meghallgatod, szuper tudást viszel haza, és bármikor visszanézheted, mi is történt a “suliban”. A Számlázz.hu PARK által rendezett Könyvelő Mesterműhely viszont főként offline, azaz személyes esemény, aminek vannak bizonyos online pillérei, a csoportban egyes előadások online is követhetőek.

Jöhet a fizetési megoldás?

Ha már megvan a landing page, akkor jöhet a fizetési megoldás integrálása. Lehet ez egy egyszerű űrlapos megoldás is (ilyenről korábbi cikkünkben írtunk), de így még mindig elég sok manuális folyamatot hagysz magadnak. Teljesen automata rendszert is építhetsz, ami azt jelenti, hogy egy gombnyomásra vagy az értékesítéstől. 

Ebben az esetben jegyvásárlás űrlapra visz ez a bizonyos gombnyomás, ami már a webáruház motor. A pénztár oldalon beírom az adataimat, ezután a SimplePay felületére visz a rendszer. A fizetés maga vagy sikeres, vagy sikertelen. Ha sikeres, máris automatikusan létrejön a számla, kiküldi az emaileket az esemény részleteivel, rendelés státusza pedig “teljesített”. SEMMI manuális nincs benne. 

Ha sikertelen a rendelés, akkor a rendelési státusz: “fizetés” folyamatban marad, és a sikertelen megrendelésre irányít át. Ilyenkor részleteket adunk, ami elmagyarázza, hogy nem sikerült, próbáld újra. 

Instant fizetés

Teljesen automata rendszer akkor jöhet létre, ha a fizetésnél csak utalás, bankkártyás fizetés megengedett, és semmi készpénz nincs a rendszerben. De a SimpleyPayben van lehetőség egy még gyorsabb fizetési módra, ami az instant transzfer, azaz azonnali átutalás. Átutalás ez is, de nem hagyományos. Az eredeti automata folyamat megmarad, de a SimplePay plusz funkciója még egyszerűbbé teszi. Hagyományos banki átutalás esetén a rendelésről emailt kapsz, hova utald az összeget. Közleményben előfordulhat, hogy nem szerepel számlaszám, ilyenkor fel kell dolgozni, hiszen a banki felületen történik az utalás. Instant transzfer esetén viszont (ami a SimplePay felületén azonnali átutalás vagy bankkártyás fizetés lehet) az történik, hogy nem a bankszámlára megy az összeg, hanem a SimplePay fiókodnak. Ha beérkezett az összeg, és ezt automatikusan visszaadja a rendszernek, akkor sikeresnek jelöli. Utalásból dolgozta fel az adatot. Ez gyakorlatilag a webshop számára olyan információ, mintha bankkártyával történt volna a fizetés, így képes ezt a rendelést is sikeres fizetés esetén teljesített státuszra tenni automatikusan a rendszer.

Milyen problémák merülhetnek fel? És mi ezekre a megoldás?

Ha a fő online rendszeredtől szeparáltan szeretnéd megvalósítani a fizetős eseményoldalt (ahogy például a Számlázz.hu fődomain helyett rendezveny.szamlazz.hu oldalon született meg a Könyvelő Meetup is), ezt alaposan elő kell készíteni technikailag. Ha mi kezünkben van a domain üzemeltetése, akkor nincs vele nagy probléma, ha máshol, akkor már egy kicsivel bonyolultabb a helyzet. Ezzel kapcsolatosan mindenképpen érdemes a tárhely szolgáltatóval közösen kialakítani ezt, hogy zökkenőmentes legyen.

Attól is függ az oldal kialakítása, hogy egyetlen ilyen eseményt tervezel, vagy több hasonlóban gondolkodsz. Sok esetben el szoktuk szeparálni az eseményeket az alap oldaltól, például mert egy sima üzleti oldalad van, rendezvény esetén pedig webáruház motor kell. Ide már a számlázást, fizetési módot is be kell tenni, de a központi oldaladon alapinfók futnak, így inkább külön aldomaint szervezünk a rendezvényhez. Ez az aldomain csak ezt az egy célt szolgálja ki, csak erre fókuszál. Kezdeti költség ilyen esetben tény, hogy megjelenik, de a második ide tartozó landing page elkészítése már akár 5 óra alatt megvan, nem pedig 40 óra alatt, mint az első. 

A rendszer-szinten elkészített, megfelelő aldomainen futó eseményoldal létrehozása maximálisan megtérül, ezért határozott véleményünk az, hogy célszerű belevágni. Igaz, hogy egy kapcsolati űrlapos site csak töredéke az előbbi költségnek, viszont az nem automata. Számolj utána, hogy mennyibe kerül az időd, ha manuálisan kell feldolgozni pl. 100 résztvevő esetén egyenként a jelentkezéseket, számlát kiállítani, fizetést csekkolni, főleg, ha az emberi tényezővel járó hibalehetőségeket is beleveszed a kalkulációba (erről pedig itt írtunk korábban). 

Szűk a határidő?

Probléma lehet még a szűkös határidő, amiről tudjuk, mennyire sok mindent korlátoz. Ha pl. csak két heted van a projektre, tesztelgetéssel, mintaoldalakkal, design létrhozásával együtt ez közel irreális. Ilyenkor mintaoldal kiválasztását javasoljuk, ami azért jó, mert a szöveget is az itt látott logikai felépítésben írhatsz, képi anyag tekintetében is lényegesen könnyebb tervezni. Akár csak egy logikai sablon, amire építesz, máris sokkal könnyebb a dolgod. 

A legtöbb “szenvedés” a fizetési rendszerben a hosszadalmas regisztrációs folyamat, ami akár heteket is igénybe vehet. Miután rendben az ÁSZF, adatvédelmi nyilatkozat az oldalon, a SimplePay jóváhagyja, és csak ezt követően élesíthető, ezt mindenképp bele kell számolnod a felkészülésbe. Ha nem ragaszkodsz ahhoz, hogy magyar rendszert használj, akkor pl. a Stripe-nál egy óra alatt is meglehet a végeredmény, ez mindig egyedi mérlegelés tárgya. 

Felépítés

Ha megnézel néhány fentebb említett sablont, rengeteg segítséget kaphatsz a grafikai ötletekhez és a szövegíráshoz, ami általában az idő kétharmadát emészti fel. Biztos, hogy a sablonok elején látsz egy ún. “hero section”-t: teljes felületet betöltő kép, nagy címsor, rövid bemutatkozás, aztán jöhetnek a részletek. Pl.: “mit tanulhatok az eseményen”, program, előadók, és így tovább. Ugyanezt a sémát másik típusú eseményre is rá lehet húzni, akár egy borkóstolóra is, ott is ugyanezeket a kérdéseket válaszolod majd meg. Hogy milyen további szekciókat lehet érdemes betenni? Például:

  • Miért jó, ha élőben találkozunk? (Ez különösen járványhelyzet idején fontos információ.)
  • Hogyan megközelíthető: tömegközlekedéssel, autóval, kerékpárral? (Ezt az infót emailben is kiküldheted, de érdemes a weboldalra is feltenni.)
  • Hogyan épül fel a program? Ez grafikailag és a szervezést tekintve is nehéz pontja az oldalnak!
  • Visszaszámláló, ami körülbelül azt mutatja, hogy mennyit kell aludni még az eseményig. 🙂
  • Timeline: vizuálisan így jeleníteni meg a program felépítését képekkel és ikonokkal, máris könnyebb elképzelni.
  • Ha az emberek mellett, akik előadnak, a cégeik logóját is felteszed, így fokozhatod a hitelességet.
  • Ha ez nem az első ilyen esemény: testimonial-ok legyenek fent!
  • Pénzvisszafizetési garancia: biztosíthatod, hogy ha nem tetszett a program, visszafizeted az árát. Ezzel garanciát vállalsz, hogy tuti jó rendezvény lesz. 
  • Férőhelyek számát is beállíthatod, például előre megadod a rendszernek, hogy csak 50 jegyet adjon el (a túlfoglalást megfelelően hozzászámolva, az esetleges lemondások miatt).
  • A GYIK megfogalmazásakor sok esetben nem maga a szövegezés kérdés, hanem ki kell találni magát a rendezvényt: az üzleti hozzáállást pl. a jegyek átruházhatóságával kapcsolatban, stb. 

Koránkelő opció legyen? 

Fontosnak tartjuk, hogy az árazáshoz is adjunk ügyfeleinknek segítséget, főleg akkor, ha nincs még ebben tapasztalatuk. Szoktunk mutatni példákat is, mondjuk egy másik rendezvényen “early bird” kedvezményt biztosítanak korlátozott ideig. A teljes árú jegy később lesz elérhető, ha pedig meg akarod jeleníteni egymás mellett a két opciót, erre is mutatunk designos formákat. Dönthetsz úgy is, hogy a rendezvény után 1-2 nappal az ott forgatott összevágott anyagot kiküldöd a jelentkezőknek, ez számukra komoly értéket képviselhet. 

QR-kód legyen?

Két tipikus ügyfélkérés az online jegyes és a QR-kódos megoldás. Minden második megkeresésünkben szerepel, hogy ne csak emailt kapjanak a résztvevők, hogy megvették a jegyet, hanem QR-kódot is generáljon a rendszer, amit pdf-ben automatikusan kiküld. Ha virtuális terméket árulsz, vagy rendezvényt szervezel, akkor 100 jelentkező fölött a beazonosíthatóságot ez már sokkal könnyebbé teszi. Ami biztos, hogy ha csak helyszíni fizetést szeretnél, akkor sokkal több távolmaradóval kell számolnod, ezért sokkal jobban jársz (kóddal vagy anélkül), ha mindenképp előre fizettetsz a valóban részt venni kívánókkal. 

Végül pedig: miért is szervezz eseményt?

Bármilyen is legyen az üzleti modelled, lehet okos ötlet az esemény, bár valóban sok munkával jár. Sokszor nem pénzügyi szempont érvényesül, tehát nem pusztán profitszerzés a cél, hanem a kapcsolatépítés, vagy lehet kommunikációs értéke a rendezvényednek. Önmagában, egyetlen alkalom esetén nem biztos, hogy “visszahozza az árát”, de vállalkozástól és üzleti céloktól függ: lehet egy online képzés is nagyon profitábilis, vagy hozhat egy rendezvény komoly ismertséget, például egy új, felkapott téma szakszerű feldolgozása esetén. Reméljük, hogy a te szakmádban is értékes események zajlanak így az ősz kezdetével – vagy éppen te hozol létre egyet, talán pont a fenti nézőpontok, információk alapján. Sok sikert kívánunk hozzá!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin