Ónyaöntés vs. CT-vizsgálat
Avagy mi a baj a hatékonysággal?

Hatékonyság

Hallottatok már az ónyaöntésről? Nem lep meg, ha nem, pedig egy igazán hatékony (?) diagnosztikai (?) eljárásról van szó. Vagy mégsem? Sokszor és sokféle környezetben használjuk a hatékonyság szót, de vajon helyesen? Tiszta ónyát öntök a pohárba.

Az ónyaöntés egy egészségügyi diagnosztikai eljárás, főként a gyermekgyógyászatban használták. Az 1970-es években még biztosan alkalmazták Magyarországon. Lényege, hogy egy meggyújtott gyertyáról az olvadt viaszt egy tál hideg vízbe csepegtették, majd a diagnoszta (értsd: idős néni fejkendőben) a megszilárdult viasz alakjából állapította meg, hogy milyen rontás van a gyermeken. Ma CT-vizsgálatot végeznek: szobányi gép, fehér köpenyes emberek mindenféle monitorokkal, és annyi energiafelhasználás, hogy Pakson belengnek a mutatók, amikor bekapcsolják.

Melyik hatékonyabb? Nem kérdés, hogy az ónyaöntés. Kell hozzá egy zománcozott vájling, egy kis hideg víz és egy gyertya. Az időtartama pedig pár perc. A diganosztának pedig nem kell hosszú évekig az orvosi egyetem padjait koptatni. Sőt, az sem túl nagy gond, ha a páciens nincs is jelen. Ehhez képest a CT-vizsgálat rengeteg ideig tart, komoly előkészületeket és képzett személyzetet igényel, a gép ára pedig kisebb települések éves költségvetésének felel meg. Nyilvánvaló, hogy  nagyságrendekkel kevésbé hatékony. Vagy, ööööö, mégsem?

Mit is jelent a “hatékonyság” valójában?

Ha lenne olyan verseny, hogy melyik magyar szót használjuk leggyakrabban rosszul, a “hatékonyság” valószínűleg dobogós lenne. Ahogyan a “menedzsment-bullshit-bingónak” is egyik megkérdőjelezhetetlen állócsillaga.

Eredeti definíciója szerint egy fizikai jellemző, egy rendszer által leadott és a rendszerbe betáplált energia hányadosa, kötelezően mindig kisebb, mint 100%. Az idők folyamán egyre általánosabban használatossá vált, és mindenféle hatékonyságok lettek: költséghatékonyság, munkaerő-hatékonyság, üzemanyag-hatékonyság, stb. Sőt, kialakultak helyettesítő fogalmak is, pl. eredményesség, hatásosság, hasznosság, termelékenység, profitabilitás, jövedelmezőség, gazdaságosság. 

Ez nem egy nyelvészeti disszertáció, egyáltalán nem akarok azzal foglalkozni, hogy mennyire helyes a hatékonyság és az imént felsorolt fogalmak összemosása, rokon értelmű használata.

Ennél van egy sokkal nagyobb probléma a hatékonysággal: a köldöknézés!

Miért vállalkozunk?

A hatékonyság ugyanis legritkábban szól az ügyfélről. Arról, hogy milyen értéket teremtünk az ügyfél számára. Arról, hogy a termékünk / szolgáltatásunk elég jó-e az ügyfélnek. Arról, hogy szívesen vásárolja-e meg, szívesen ajánlja-e, vissza akar-e térni hozzánk. Ezzel szemben arról nagyon is szól, hogy tudnánk-e ugyanannyi munkával több profitot termelni, vagy ugyanannyi profitot kevesebb munkával elérni.

Rettentő fontos kérdések. De nem a legfontosabbak. Ha Te kizárólag azért vállalkozol, hogy profitot termelj, akkor persze a számodra a hatékonyság a legfontosabb. Ha pedig azért – és remélem, ez is szempont – hogy klassz értéket hozz létre, egy szuper új frizurát, egy kényelmes ruhát, egy tökéletes taxis fuvart, egy olyan vacsorát, amiről hetekkel utána is beszélünk, akkor a minőség, a jóság, az ügyfél elégedettsége fontosabb, mint a hatékonyság. Ritka kivételektől eltekintve az ügyfelek is ezt gondolják, és hajlandóak többet fizetni egy jobb minőségű termékért vagy szolgáltatásért.

Akkor mostantól hagyjuk a hatékonyságot a csudába?

Dehogy is! Semmiképpen! Csak kezeljük a helyén. Térjünk csak vissza egy pillanatra a bevezetőben felvetett ónyaöntés vs. CT-vizsgálat tárgyköréhez. Nem kérdés, hogy az ónyaöntés az időhatékonyság, a költséghatékonyság, az energiahatékonyság (és valószínűleg minden egyéb hatékonyság) tekintetében rommá veri a CT-vizsgálatot.  Akkor miért nem használjuk ma már? Miért CT-vizsgálatra megyünk, ha komolyabb betegség gyanúja merül fel?

Mert az ónyaöntés diagnosztikus megbízhatósága teljesen véletlenszerű, semmiféle valós összefüggés nincs az eljárás és megállapításai között. Ha netán tényleg azt mondja az ónyaöntő, mint ami a gyermek tényleges betegsége, az kizárólag a véletlen műve (az álló óra is pont kétszer másodperc pontos egy nap). Ezzel szemben a CT-vizsgálat az emberiség fizikai, orvosi, informatikai tudományos ismereteinek legjavát felvonultató csúcstechnológiás szerkezet, amelynek segítségével korábban elképzelhetetlen diagnosztikai pontosságot lehet elérni.

Számít a sorrend

Ami tehát Neked fontos a saját vállalkozásod jövedelmezősége szempontjából, az egyáltalán nem biztos, hogy érték az ügyfeleid számára. Legyen elsődleges az ügyfél számára teremtett érték, és utána már jöhet a hatékonyság! És folyamatosan érdemes is vizsgálni, hogy miként tudod javítani a hatékonyságot. Ökölszabály szerint egészen addig érdemes, ameddig nem megy a termék / szolgáltatás minőségének, vonzóságának rovására. 

Ha már ennyire belemegyünk, volna itt még valami: az maga is egy hatékonysági kérdés, hogy ha azt az energiát, időt, pénzt, amit a hatékonyság növelésére fordítasz, a terméked / szolgáltatásod javítására fordítanád, nem tudnál-e többet, vagy magasabb áron értékesíteni, és a nap végén nem járna-e jobban mindenki, Te is, és az ügyfeleid is (ezt a közgazdászok alternatívaköltségnek, vagy haszonáldozat-költségnek is hívják).

A mi válaszunk

A Számlázz.hu-ban is előkerül néha a hatékonyság kérdése. Egészen szokatlan kontextusban. Mi gyakran feltesszük magunknak a kérdést:

“Ha kevésbé hatékonyan dolgoznánk, akkor tudnánk több értéket teremteni a Számlázz.hu ügyfeleinek?”

Hiszen a mi küldetésünk az, hogy abban támogassunk Benneteket, több mint félmillió ügyfelünket, hogy az üzleti adminisztrációs feladataitokat könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban tudjátok elvégezni, hogy több időtök jusson arra, amiben igazán jók vagytok, a saját vállalkozásotokban értéket teremteni.

Edzésterv a PARK-ban

Tehát nem győzöm hangsúlyozni, hogy a hatékonyság fontos, csak az értelmezést kell egy kicsit felfrissíteni, erre pedig jó terep a PARK. Ahelyett, hogy a street workout-ra buzdítanék bárkit, arra hívom fel a figyelmet, hogy a Számlázz.hu PARK-ban található eszközökkel és az itt megjelent anyagokkal a vállalkozás hatékony működését segítjük: olyan “izomzatot” építhettek, amellyel sokkal könnyebb lesz az admin-teher. Méghozzá azért, hogy így a lényegre koncentrálhassatok. 

Van egy szó, ami ugyanarról a tőről fakad (nem, még mindig nem nem az etimológiai szótárt olvasod!), mint a hatékonyság, ez pedig a hatás. Pozitív hatást szeretnél elérni azoknál, akik a termékedet használják vagy a szolgáltatásodat veszik igénybe. Ezt pedig a hatékonyságtól nem szabadna függetlenül kezelni. Erre gyúrhatsz te is itt a PARK-ban. 🙂

SZÁMLÁZZ.HU, ügyvezető

Ángyán Balázs a Számlázz.hu ügyvezetői feladatait látja el, digitalizációval foglalkozó PARK-cikkei gondolatébresztőnek és szemléletformáló céllal születnek.

Olvass még a témában