Online vállalkozás A-tól Z-ig: ötlettől az automatizálásig

Molnár Dávid

Molnár Dávid

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin

Az online vállalkozások fénykorukat élik, hiszen sosem volt még rájuk akkora szükség, mint jelenleg. Míg a korábbi években az volt a trend, hogy a csak és kizárólag online jelenléttel rendelkező vállalkozások fizikai boltokkal terjeszkedtek tovább, addig mára ez a tendencia teljesen megfordult, és minden üzlet a második lábát igyekszik kiépíteni – az interneten.

Egy digitális vállalkozásnak számtalan olyan előnye van, amelyet 25-30 éve még el sem tudtunk képzelni:

  • Rendkívül alacsony a belépési küszöb (mind pénzben, mind pedig szaktudásban)
  • Hihetetlenül kényelmes, hiszen gyakorlatilag bárhonnan üzemeltethető
  • Nagyon jól skálázható, hála az internet határokat nem ismerő eléréseinek
  • A mai modern szoftvereknek köszönhetően pedig a folyamatok zöme automatizálható

Nem kell messze mennünk ahhoz, hogy megvizsgáljuk mindezt a gyakorlatban – a Számlázz.hu működése az élő bizonyíték:

  • Nagyon alacsony, egy-két ezer forintos havidíj 
  • 0-24, az év 365 napján működő szolgáltatás – akár mobilon is
  • Korlátlan számú számlakiállítás 
  • Teljesen automatikus működés és jogszabályi megfelelés

Az érmének azonban két oldala van, ezért fontos megemlíteni, hogy bár az internet megjelenése nagyon leegyszerűsítette a folyamatokat és ezernyi lehetőséget teremtett, de a vállalkozás mint karrierút még így is az egyik legnehezebbnek számít mind közül.  

Online vállalkozás indítása

Az alkalmazotti lét abban különbözik a vállalkozástól, hogy míg előbbinél a legtöbb esetben elég a kiemelkedő szaktudás, addig utóbbinál a szakmai készségek mellett nagyon komoly üzleti tudásra is szükség lesz.

Amikor az ember alkalmazott, akkor jellemzően csak egyetlen dologban kell jónak lennie, hiszen minden mást a munkáltató vagy a kollégák végeznek el helyette. Éppen ezért mikor egy munkavállaló állást keres, specifikus pozíciókra jelentkezik, ahol csak és kizárólag azt az egy szerepkört kell betöltenie.

Ezzel szemben egy vállalkozásban nem elég az, ha elvégezzük a szakmunkát – számos más dologgal kell foglalkoznunk, mint például a hivatalos jogi és adózási dolgokkal, az ügyfélszerzéssel, a monetizálással vagy éppen a logisztikával, attól függően, hogy milyen jellegű digitális céget üzemeltetünk.

Egy online vállalkozás indításához az alábbi lépéseken kell végigmennünk:

  • Vállalkozói ötlet kiválasztása, validálása
  • Általános üzleti tudás megszerzése
  • Specializált szaktudás megszerzése
  • Üzleti modell kialakítása
  • Az online jelenlét (pl.: weboldal) kiépítése
  • Az értékajánlat – termék vagy szolgáltatás – létrehozása
  • A hivatalos kötelezettségek ellátása (pl.: vállalkozási- és adózási forma kiválasztása)
  • Ügyfélszerzés (pl.: sales, marketing)
  • Skálázás és automatizálás 

A sorrend természetesen nincs kőbe vésve, és a folyamat más módokon is kategorizálható, de a Targeter-féle módszer szerint ezekre a lépésekre érdemes felosztani egy digitális vállalkozás megépítését.

A felsorolásban talán az ötlet kiválasztása a leghangsúlyosabb, hiszen ez lesz az alap, amire később minden más épülni fog.

Az online vállalkozás ötlete ugyanis meghatározza, hogy milyen nehézségű iparágban kell majd tevékenykedned, milyen piaci réseket kell kihasználnod, kik lesznek a fő konkurenseid, mekkora belépési küszöböt kell majd megugranod, milyen jellegű és mennyi erőforrásra lesz majd szükséged – összefoglalva tehát, hogy mi lesz az, amibe az életed következő néhány évét bele kell majd fektetned.

Az út kezdete: az online vállalkozás ötlete

Ha nem megfelelő az alap, akkor nem digitális céget, hanem kártyavárat fogsz építeni.

Éppen ezért rendkívül nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy milyen ötlettel kezdesz bele az online vállalkozás indításába. Tudatosan meghozott, validálással alátámasztott döntésre van szükség.

Amikor egy ennyire jelentőségteljes választás előtt állunk, nem tehetjük meg, hogy az intuícióinkra hallgatunk – bár ahogy az előbb említett módszertan is tanítja, fontos szerepe lesz a döntésben annak is, hogy milyen érzelmeket táplálunk az adott téma/termék/iparág iránt.

Egy vállalkozás felépítése ugyanis telis-tele van nehéz időszakokkal – a szabadidő csökkenésével, kialvatlansággal, a munka-család egyensúly összemosódásával, pénzügyi nehézségekkel és motivációs problémákkal –, amiken csak az tud átsegíteni, ha őszintén, szívből szeretjük azt, amit csinálunk.

Ez azonban csak egyetlen faktor a sok közül, és nem támaszkodhatunk kizárólag az érdeklődésünkre, hiszen ha szeretetből hoznánk meg a döntést, akkor figyelmen kívül hagynánk olyan fontos szempontokat, mint a kereslet mérete, a kínálat erőssége, vagy éppen a két faktort befolyásoló piaci erők. 

Elsősorban tehát egy olyan aranyat érő üzleti ötletre van szükségünk, amiben nagy potenciált látunk üzleti értelemben, ellenkező esetben ugyanis nem online vállalkozás ötletet választanánk, hanem hobbit.

A feladat fontossága miatt pedig nem elég a piackutatás és az ötlet kiválasztása – validálnunk is kell a választást!

Ez azt jelenti, hogy be kell bizonyítanunk: a vállalkozás valóban működőképes. Ennek elvégzésére számtalan trükk létezik, a fentebb említett módszertan is kiemelten foglalkozik a témával.

Az online vállalkozási ötlet megtalálásának pikantériáját tehát az adja, hogy a piackutatás mellett bizonyításra is szükség lesz, hiszen ha az ember tudja, hol keresse az aranyat érő üzleti lehetőségeket, akkor nem a túl kevés, hanem inkább a túl sok lehetőség fogja megbénítani. Ezt a problémát pedig csak a validáció és a priorizálás fogja megoldani.

A biznisz alapját tehát az üzleti ötlet fogja adni, az online vállalkozás indítása előtt azonban nagyon fontos meghatározni azt is, hogy mi a végcél.

Ahogy a bevezetőben is említettük, a digitális cégek egyik legnagyobb előnye, hogy az interneten szinte bárkit, bárhol, bármikor elérhetünk, a folyamatok automatizálhatóak, a működés pedig emiatt rendkívül kényelmessé tud válni.

Az üzleti lehetőség kiválasztásakor tehát nagy figyelmet érdemes fordítani a vállalkozás skálázhatóságára és automatizálhatóságára.

A végcél: skálázás és automatizálás

Sokan azt gondolják, hogy az online vállalkozás indításának a meggazdagodás a célja.

Tegyük fel magunknak a kérdést: mit ér a sok pénz, ha nincs időnk használni?

A Targeter-rendszer szerint a végcél nem a meggazdagodás, hanem a szabaddá válás – elegendő pénzt és időt gyűjteni ahhoz, hogy akkor és azt csináljunk, amit csak szeretnénk.

A képlet tehát a következő: Szabadság = Pénz + Idő.

Itt jön a képbe a skálázás és az automatizálás.

A skálázás azt jelenti, hogy amit egyszer megvalósítunk, azt többször is értékesítjük. Ezzel lényegében elérjük, hogy nem az időnket adjuk el, hanem a termékünket, amibe csak egyszer kellett beleinvesztálni az időnket. A munka tehát hatványozódik, és jóval több értéket teremt, mint amennyi időt beleöltünk.

A profitszerzésért tehát a skálázás lesz a felelős.

Az automatizálással ezzel szemben azt érjük el, hogy a nem létfontosságú folyamatainkat és feladatainkat kiszervezzük, ezáltal időt nyerünk vele. 

A mai modern szoftverek ebben rengeteget tudnak segíteni, hiszen míg régen például a számlázást manuálisan, papíron kellett elvégezni, addig ma már ezt teljesen automatikusan tudjuk elvégezni – például a Számlázz.hu segítségével.

Automatizálás alatt azonban nem csak és kizárólag az önműködő szoftvereket értjük, hanem a feladatok delegálását, például a csapatépítést.

Bár ez már az út vége, és a legtöbb kezdő vállalkozónak teljesen megfoghatatlan, de már az út elején, a vállalkozói ötlet kiválasztásakor gondolni kell rá!

A vállalkozásépítés célja ugyanis nem az, hogy egy újabb munkahelyet teremtsünk magunknak, hanem az, hogy több időt tölthessünk a családunkkal, hogy mindent meg tudjunk nekik adni, és hogy akkor és annyit dolgozzunk, amennyit csak szeretnénk – azt, amit tiszta szívünkből imádunk.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin