Online Számla 3.0 és ami mögötte van

Gier Mária

Gier Mária

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin
nav 3.0

Hol volt, hol nem volt… Kezdhetnénk így is a történetet, hiszen az adóhivatal által vizionált áfa bevallás elkészítése a könyvelők és az érintett informatikusok, fejlesztők számára jelenleg sokkal inkább meseszerű, mintsem valóságos.

De hogyan is kezdődött és milyen lépcsők vezetnek a NAV 2021. júliusától bevezetésre kerülő automatikus áfabevallási terv elkészítéséig?

2018. július 1-jétől még csak azoknak a belföldi adóalanyoknak kellett adatot szolgáltatniuk, akik belföldi adóalanyok számára állítottak ki legalább százezer forint áfatartalmú számlát, függetlenül attól, hogy a számla számlázó programmal vagy kézzel készült. Ez az intézkedés a vállalkozások cc. 20%-át érintette, hiszen a kizárólag magánszemélyeknek vagy áfamentesen számlázóknak nem kellett bejelentkezniük és adatot szolgáltatni a NAV Online Számla rendszerébe.

2020. július 1-től kiszélesedett az adatszolgáltatásra kötelezettek köre, hiszen eltörölték az áfa értékhatárt, vagyis az adómentesen számlázó adóalanyoknak (B2B) is adatot kell szolgáltatniuk a kiállított számláikról. Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy kizárólag számláról kell adatot szolgáltatni, a nyugtáról, egyéb számviteli bizonylatokról továbbra sem, de a jövőben várható ezek beemelése is a rendszerbe, a pontosabb e-Áfa bevallás tervezet elkészítéséhez.

A boldog 20-as évek

2021. január 1. (4?)-jétől MINDEN belföldi adóalany által, belföldön teljesített ügyletről (VIGYÁZAT, nem fizikai, hanem Áfa tv. szerinti teljesítés) kiállított számla adatszolgáltatási kötelezettség alá esik. Az előző sémához képest lehetőségek tárházával bővül az új XML 3.0, ilyen többek között, hogy a könyveléshez szükséges információk is megadhatóvá válnak. További változás –- ha ez még nem fokozta volna kellőképp a kedélyeket –-, hogy az új sémában lehetőség lesz a beküldött XML elektronikus számlának minősítésében. Ami azt jelenti, hogy az elektronikus számlákat ezentúl nem szükséges PDF vagy valamilyen elektronikus formában tárolni, DE az adatok hitelesítéséhez szükség lehet azokra. Ebben az esetben a számla teljes adattartalmának megadására szükség lesz, nem lesz elegendő a számviteli vagy az áfatörvény szerinti kötelező adattartalom, ezért jogszabálymódosításra is számíthatunk. További nehézséget okozhat, hogy ezek csak BELFÖLDI adóalanyok* közötti ügyletek esetében működhet, hiszen magánszemélyek nem érhetik el ezeket az XML formátumú számlákat, mivel nincs és nem is lehet regisztrációjuk az Online Számla rendszerbe. 

*ide értve a belföldi áfaregsztráltakat

Az is kérdéseket vet fel, hogy ugyan a beküldött adatok egy interfészen keresztül könnyen kinyerhetőek a könyvelési rendszer számára, azok teljes automatizált feldolgozása – többek között a magánszemélyeknek kiállított számlák név és cím nélküli beküldése a GDPR szabályoknak való megfeleltetése miatt –  nehézségekbe ütközik. 

PTGSZLA – veled mi lesz?

Ezzel egyidőben várhatóan megszűnik a PTGSZLA nyomtatvány, hiszen azok a pénztárgép használatra kötelezettek, akik eddig számlát állítottak ki, majd ezekről az említett formában nyilatkoztak, azok az új sémában beküldésre kerülő számla adatokkal eleget tesznek adózói kötelezettségüknek. CSODÁS 🙂

Ugyanakkor a fenti módszer alkalmazása véget vethet a papír és pdf számlák korának, illetve – még ha csak a B2B ügyleteket vesszük is számításba – időt és pénzt spórolhat meg a vállalkozóknak.

2021. július 1-jét követően az adóhivatal az eSZJA-hoz hasonlóan a vállalkozások számára is elkészíti a eÁFA bevallási tervezetet, melyet előbbivel ellentétben a vállalkozónak jóvá kell hagyni ahhoz, hogy az elfogadásra kerüljön. Várhatóan ez még csak igen kevés, és egyszerű működésű vállalkozások számára lesz tökéletesen elfogadható, de ahogy a korábbi sémák verzióiból is látszik, a hivatalban dolgozó szakemberek folyamatosan fejlesztik majd a beérkező igényeknek megfelelően. Biztos vagyok benne, hogy ez nektek, vállalkozóknak rengeteg időt spórol a jövőben!

Az adóhivatal nem titkolt célja az áfabevallás elkészítésén túl, a gazdaság fehérítése, az online számlázás használata a kézi számlatömb helyett és ezáltal a lehető legtöbb automatizmus beépítése a vállalkozói létbe.

Összességében elmondható, hogy az Online Számla platform lehetőséget ad a számla kiállítási és befogadási folyamatok egyre nagyobb mértékű automatizálására. A könyvelőket, számviteli szakembereket és a számlázó programokat üzemeltető-fejlesztő cégeket kétségkívül sokáig ellátták munkával, de a jövőt most írjuk és a fenti intézkedések elvezetnek minket és a következő generációt egy egyszerűbb, automatizált, papírmentes és szebb élethez. Boldogan éltek, amíg meg nem haltak. 🙂

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin