Online keresések a Google-korszak után

Online keresés

Emlékeztek még, amikor bő egy éve, 2020 decemberében rövid ideig nem működtek a Google szolgáltatásai? Nemcsak a Gmail nem működött, ami sok cég levelezését bénította meg, de a Drive és Workspace szolgáltatások, sőt a Google keresés sem. Mit tettünk nagyon sokan? Ösztönösen rákerestünk a Google-ben, hogy miért nem működik… pontosabban rákerestünk volna. Ennyire természetes, hogy minden kérdésünkre pár kattintással megtaláljuk ott a választ – és így van ez már jó ideje, olyannyira, hogy már 2006-ban bekerült az Oxford szótárba a “to google” (“guglizni”) ige. 

Azonban egyre gyakrabban kongatják a vészharangot a Google keresője kapcsán, miközben egyre népszerűbb például a Reddit. Mivel könyvelőkereső oldalként mi is kereső szolgáltatást nyújtunk – noha nyilvánvalóan nem mérném magunkat a Google-höz, ugyanakkor bizonyos szempontból versenytársaink –, így kicsit jobban utánanéztem ezeknek a feltételezéseknek. 

Szóval miért is “haldoklik” a Google? Mert a keresési találatai egyre több felhasználó szerint megbízhatatlanok, irrelevánsak. Ha rákerestek például egy receptre, a listán legelöl szinte biztosan a fizetett találatok szerepelnek, az első néhány nem fizetett (“organikus”) találat pedig jellemzően SEO-optimalizált oldal, tele a partneroldalak mutató linkekkel és hirdetésekkel. Vagyis csupa olyan oldal, amelyet tartalmában és struktúrájában a Google keresési algoritmusára optimalizáltak. 

A Google természetesen még mindig teljes mértékben releváns és megbízható találatokkal szolgál, amennyiben tényszerű adatokra keresünk rá. A Google találataival legtöbben elégedettek vagyunk – azonban a keresőóriás a rólunk gyűjtött adatokat (böngészési és keresési előzmények, tartózkodási hely, nyelvi beállítások, használt eszköz, stb.) is felhasználja a személyre szabott találati lista összeállítása során, amivel önmagunk cenzoraivá válunk. Ezért fordul elő, hogy ha két felhasználó ugyanarra a kifejezésre keres rá, eltérő találatokat lát. (Fontos tudni, hogy ezeket a “privát találatokat” ki lehet kapcsolni a beállításokban.) Nem segíti a keresési találatok minőségét a szinonímák felajánlása vagy a “Mások ezekre kerestek még” találatok sem, ahogy ezt a Y Combinator fórumán (Hacker news) többen is megállapították. 

Mi az oka a sok irreleváns találatnak?

1. Hirdetések

A hirdetési bevételek sajnos nem jó irányba motiválják a keresőóriást. Ezt egyébként maguk a Google alapítói fogalmazták meg az 1998-as induláskor: “Jelenleg a keresőmotorok domináns üzleti modellje a reklám bevételekre épül. Azonban a reklámokból finanszírozott keresőmotorok találatai elfogultak a hirdetők felé és így gyakran rossz minőségű keresési találatokat nyújtanak.” (Forrás: Sergey Brin and Lawrence Page, 1998)

2. SEO

Tele van a világ SEO szakértőkkel, akik teljes munkaidőben azzal foglalkoznak, hogy kijátsszák a Google algoritmusát és a top találatok közé repítsék az általuk optimalizált oldalakat. Egy norvég oldal, a havfruen4220.dk (a Havfruen jelentése hableány) például nem kicsit lovagolta meg ezt. Egy időben bármire is kerestek rá a norvég felhasználók, biztos, hogy az első oldalon jelent meg a találatok között ez az oldal, függetlenül attól, hogy a keresett kifejezés a legnagyobb norvég kiskereskedelmi bolthálózat neve, a “milyen gyakran kellene zuhanyoznom”, vagy a “hogyan kell százalékot számolni” kérdés volt. 

3. AI – azaz mesterséges intelligencia

A Google egyre nagyobb arányban javasol alternatív, illetve személyre szabott találatokat, ahogy próbál egyre “okosabb” lenni az algoritmusa. Ezért fordulhat elő, hogy néha még akkor sem kapunk pontosan egyező találatokat, ha idézőjelek közé tesszük a keresett kifejezést. 

A keresési találatokat természetesen lehet pontosítani, “el lehet téríteni” az algoritmust néhány trükkel. Az igazán pro felhasználók egyre gyakrabban módosítják a keresési kifejezéseket, például beírják a keresett kifejezés után a “reddit” vagy éppen a “github” szavakat (esetleg “+site:reddit.com”), vagy szűrik a találatokat, például file típus szerint (például ha pdf dokumentumot szeretnénk megtalálni, a keresett kifejezés után beírva, hogy “filetype:pdf”). 

Hol keresünk, ha a Google találataiban nem bízunk? 

Van számos alternatívánk: ha a Google találataival nem vagyunk elégedettek, használhatjuk a Bing keresőt, vagy ha az adataink védelme kiemelt prioritás, akkor a DuckDuckGo keresőjét. A keresés tárgyától függően azonban egyre gyakrabban keresünk a közösségi média csatornákon válaszokat után – valamint a hangalapú keresések és a képkeresések is egyre népszerűbbek. 

A Google azonban így vagy úgy, de egyelőre messze dominálja a piacát: a GWI 2020-as globális felmérése szerint (GWI 2020, Q3) a 16-64 év közötti internetezők 98%-a a hagyományos keresőmotorokat használja (aminek piacát 91%-os részesedéssel uralja a Google). Azonban 45% a közösségi média felületeken is keres, ha egy márkáról vagy termékről szeretne többet megtudni. A közösségi média felületek használata nagyban függ attól, hogy milyen korú a kereső: a legfiatalabb csoport (16-24 évesek) kétszer olyan nagy arányban keresnek itt (53% vs. 28%), mint a legidősebb (55-64 éves). 

A közösségi média csatornákon átlagosan napi 2,5 órát töltünk el, nem csoda hát, ha egyre több kérdésünkre keressük itt a választ – üzleti oldalakon vagy tematikus csoportokban. 

Ez pedig nagyban összecseng azzal a vágyunkkal, hogy valódi emberek hiteles véleményét olvashassuk el, mielőtt megveszünk egy terméket vagy szolgáltatást (“tömeges személyes ajánlások”). 

Ugyanezért tesznek hozzá egyre többen a Google-ben a keresett kifejezéshez valamilyen közösségre mutató “toldalékot” (például ugye a Reddit). A “Dead Internet Theory”, vagyis a “Halott internet elmélet” szerint az online tartalmakat nem is emberek készítik, hanem mesterséges intelligencia, a chat alkalmazások másik oldalán pedig nem emberek, hanem robotok “ülnek” – valódi emberek már nincsenek is az interneten. 

Ha tehát szeretnénk valódi emberek hiteles véleményét olvasni, egy olyan közösség oldalán javasolt keresni, amelynek tagjaiban megbízunk, legyen ez akár a Reddit, a Hacker news, a Stack overflow, vagy akár az Airbnb. 

A közösségek, tematikus keresőoldalak felerősödő szerepe

A jövő tehát a tematikus kereső oldalaké – és bár ezt nem én találtam ki, mi is hiszünk ebben az irányban. Mi nem szeretnénk általános kereső, de még csak általános szakemberkereső oldallá se válni. Mi a könyvelők, bérszámfejtők, adótanácsadók és könyvvizsgálók keresése során fontos szempontokat figyelembe véve mutatjuk a legrelevánsabb találatokat azoknak a vállalkozóknak és vállalkozásoknak, akik nálunk keresnek megbízható szakembert. 

Ha pedig most azt gondolod, hogy ez a nagyon távoli jövő és nagyon kevesen keresnek ilyen “niche” oldalakon, gondolj csak bele, hogy hol keresel szállást a nyaralásra: Google-ben, vagy inkább Bookingon / Airbnb-n / más hasonló szálláskereső oldalon? 😉

BOOKKEEPIE, TÁRS-TULAJDONOS

Turay Dia a Bookkeepie (volt Könyvelő-Net) társtulajdonosa. Meggyőződése, hogy a digitalizáció új magasságokat nyithat meg vállalkozók és könyvelők együttműködésében.

Olvass még a témában