Ne “kezeld!” Automatizáld! – a Vikingek 12 kedvenc WP-bővítménye

Nagy Bence

Nagy Bence

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin
wordpress bővítmények

Amilyen tempóban nő a webshopok szerepe az offline vásárlással szemben, úgy költöznek föl az eredetileg nem webes vállalkozások is az internetre, vagy növesztenek online “csápokat” az offline szolgáltatások mellé. Bár a neten ugyanazok a szabályok vonatkoznak mindenkire (a keresőmotor nem ismer kivételt), ahány vállalkozás, annyi alapelv létezik viszont a működésben. Ezért nem dobozosíthatóak a webes megoldások sem. Léteznek viszont okos, vállalkozásra szabható keretrendszerek, melyek kisebb konfigurációs “felokosításokkal” gyönyörűen testre szabhatóak. Ilyen istenien legózható megoldásrendszert ad például a WordPress is. Nem kell mindig tégláról téglára új házat építeni, elég a megfelelő elemeket egymás mellé kattintani. Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan legózhatsz okosan a WordPressben!

Van például egy gasztroenterológus ügyfelünk. Nem egy sima bemutatkozó oldalt raktunk össze neki, hanem olyat, amiben a kliensei időpontot tudnak foglalni a rendelésére, ezekrögtön megjelennek a naptárában is, és persze ugyanez a rendszer kezeli az online bankkártyás fizetéseket is. Jobban nem is lehetne ezt optimalizálni. Mikor pedig befut hozzánk egy agysebész, egy fogorvos, vagy egy magánpraxist indító pszichológus, már csak az orvosi site konfigurálását kell kopiznunk, természetesen az adott szakember igényei és üzleti modellje alapján. Ami biztos, hogy neki is szüksége lesz online konzultációra, naptári időpontfoglalásra: csak más lesz mellé a szöveg, de a folyamatok máris működnek.

Szülészettől temetkezésig

A website mindig az üzleti modelledhez alkalmazkodik, és ebben azért tudunk támogatni, mert mi magunk sem weboldalkészítők vagyunk, hanem vállalkozók, akik weboldalt készítenek. Szülész-nőgyógyásztól temetkezési vállalkozásig szinte az élet minden területén szereztünk már tapasztalatot. Ezért egyre gyorsabban megértjük, mivel foglakozik az ügyfelünk, hogyan csinálja, mivel lesz hatékonyabb, mitől lesz kevesebb munkája, mint korábban. Ha például úgy dolgozza fel az árajánlatokat, vagy csak úgy tudnak jelentkezni nála állásra, hogy felhívják telefonon, tudunk automatizált, és végig online rendszert javasolni neki, természetesen úgy, hogy minden digitális legódarabka illeszkedjen a cége folyamataihoz. Korlátlan lehetőségek nyílhatnak meg így előtte, és teljesen megváltozhat a vállalkozói élmény. Ráadásul amikor következő lépésben már “kényszeríti” a korábbi telefonálóit arra, hogy töltsék ki a számukra létrehozott űrlapot, akkor egy csapásra mindkettőjüknek sokkal egyszerűbb lesz az élete! Azokat a legó-elemeket pedig, melyeket az egymásra kísértetiesen hasonlító felhasználói helyzetekben alkalmazunk, WordPressben bővítményeknek nevezzük.

WP bővítmények – mik ezek? Pontosabban: melyik micsoda?

A következőkben a kedvenc WP-bővítményeinket mutatjuk meg nektek: azokat a kiegészítőket, amelyekket a jellemző üzleti folyamatokat – azaz az okosan (!) működő weboldalakra háruló feladatokat – kezelni szoktuk. Kezelni? Ja, nem, épp ellenkezőleg! Automatizálni!

  1. Akismet – Ez az okos bővítmény a spameket segít távol tartani, és szűri a kéretlen hozzászólásokat. Hatalmas saját adatbázisa van, ami alapján automatikusan legyilkolhatja a spameket, de beállítástól függően karanténba is gyűjtheti őket.
  2. Elementor Pro – Az Elementor fő funkciója a vizuális oldalépítés, tehát programozói vagy grafikusi tudás nélkül is remek honlapokat rakhatsz vele össze. (Ingyenes vs. Pro verzió? Itt írjuk részletesen!)
  3. GDPR Cookie Compliance – A sütik kezelése kiemelt része a saját szabályokkal rendelkező nagy GDPR-univerzumnak. Az adatkezelési tájékoztatód összeállításához érdemes jogi segítséget igénybe venni (ahogy arról a PARK-ban itt olvashatsz többet), de ezzel a sütikezelő pluginnal biztosan jó alapról indulhatsz.
  4. Google Site Kit – Ezzel a bővítménnyel lehet a Google Analytics, Google Search Console-t egyszerűen bekötni a WordPress oldalba. A fejlesztőcsapata a Google, így biztosak lehetünk benne, hogy az egyik legjobb bővítmény erre a célra.
  5. WordFence – Ahogy nevéből sejthető, biztonsági beállításokra használható: élből lecsapja az oldalunk feltörésével próbálkozó robotokat, hackereket.
  6. Yoast SEO – Ez egy fantasztikus plugin, ami a weboldalad automatikus keresőoptimalizálását támogatja. Érdekesség, hogy épp tavaly dec. 15. óta a 15.5-ös frissítés támogatja a magyar nyelvet is.
  7. WP-Rocket – A betöltési sebesség növelésére, az adatbázis optimalizálására kitűnő eszköz, a mi kedvenc gyorsítónk.
  8. WPML – Ha már nemzetközi piacon is dolgozol, akkor szerkezetében és tartalmában több ugyanolyan honlapra lehet szükséged, csak az eltérő célközönség miatt más-más nyelven. Weboldalad többnyelvűsítésére a legjobb megoldás a WPML.
  9. Redirection – Hogyan maradhat a felhasználói folyamat töretlen, ha változik valaminek a linkje? Átirányítások kezelésére használd a Redirectiont!
  10. Shortlinks by Pretty Links – A linkátirányítás haladó verziója, rövidlinkek készítésére pompás megoldás.
  11. WP Fluent Forms Pro – Űrlapok és automatizált kérdőívek készítéséhez használjuk, amikor sok adatot bekérő, részletesen kidolgozott, valóban penge ajánlatkérő űrlapot szeretnénk összeállítani.
  12. WooCommerce – Fogadjunk h nem tudtad h ez is egy WP-bővítmény! A WooCommerce a legnépszerűbb webáruház-varázsló a WP-ben. Amúgy ugyanaz a fejlesztőcsapat készíti, aki a WordPress.com, az Akismet és a Gravatar mögött is áll.

Kabáthoz a gomb

Önmagában is érdekes bővítményekkel ismerkedni, de talán még hasznosabb, ha rögtön a különböző vállalkozástípusokat nézzük meg, és azt, hogy kinek mit ajánlanánk. Mutatunk néhány konkrét példát, és néhány teljesen általános megoldást is, ami minden vállalkozástípusnál hasznos lehet.

Szállásadó / foglalási rendszer

Ha például orvosi konzultációra vagy (“békeidőben”) szálláshelyre való jelentkezést szeretnéd egyszerűsíteni leendői ügyfeleidnek, akkor használd a WP Amelia bővítményt, ahogy például mi is használtuk Dr. Demeter Pál site-ján. Nagyon kényelmessé tudja tenni a foglalással kapcsolatos folyamatokat, bár igényel gyakorlatot, hogy jól be tudd állítani. Alkalmas lehet az egészségügyben, a szépségiparban, tornatermekben, vagy szimpla konzultációk során is.

Webshop: költségterv

Ahogy már írtuk feljebb, a WooCommerce-ben nagyon sok lehetőség rejlik e-kereskedők számára. Ha felhasználóként szoktál rendelni a neten, egész biztos, hogy számos WooCommerce-es weboldalon jártál már, úgy, hogy nem is feltétlenül derült ki számodra az oldal háttere. Részletesebben webshopokról a következő írásaimban olvashatsz majd, de addig is fontos tudnod, hogy egy webshop elindítása és az üzemeltetés is pénzbe kerül, a felépítés és a folyamatosan felmerülő költségekkel is számolnod kell. Részletesebben ajánlom figyelmedbe a cikkünket, amelyben a WooCommerce költségvonzatairól írtunk!

Tanácsadó: szöveganimáció

Könnyen válhat unalmassá egy tanácsadói oldal, ha teljesen statikus leírásokat találunk rajta a szolgáltatásról, és a szolgáltatóról. Egy kis életet lehelhetsz az oldalba egy-két egyszerűbb animációval, ami nem zavarja meg az olvasást, vagy egy futó szöveg elhelyezésével, ahogy például a Content design oldalán megoldottuk. Ha tetszik ez a játékos “szövegírás”, próbáld ki a Typing Effect bővítmény!

Fitneszterem: ártábla

Amikor épp működik a gym-világ, akkor sok szempontból versenyeznek egymással a szolgáltatók, egyik ilyen terület az online élmény. Megteheted például, hogy reszponzív ártáblázatot készítesz, ami összetettebb díjszabásoknál kifejezetten hasznos az ügyfeleidnek. Mivel az üzleti modellhez illeszkedő ártáblázat nagyon egyedi tud lenni, a jogszabályi megfeleléstől is függhet a megjelenítés, ezért erre különös hangsúlyt kell fektetned. Megoldhatod az egyszerűbb ármegjelenítést úgy is, ahogy mi tettük a WPKurzus oldalán: két oszlopba rendeztük az árakat, hogy egyben látszódjanak, egyszerűen kiugorjanak az előnyök és hátrányok, mert ezeket önállóan nehezebben szedegetnéd össze.
A Számlázz.hu árösszehasonlítóját pedig úgy készítettük el, hogy szinte egy egész Excel minden előnyét tartalmazza, és nagyban megkönnyíti a csomagok közt választani akaró felhasználók dolgát.

“Általános vállalkozások”

Jöhet néhány olyan bővítmény, ami minden vállalkozástípus számára hasznos lehet?

  • Mindenkinél fontossá válhat egy ponton, hogy űrlapokat, és más okos automatizmusokat építsen, erre a kedvenc bővítményünk a FluentForms. Rengeteg szolgáltatónál merül fel az igény profi megoldásra, ahol már nem elég egy sima kapcsolatfelvételi űrlap. Tipikusan ilyen, amikor sok adatot bekérő, részletesen kidolgozott ajánlatkérő űrlapot szeretnél összeállítani. A Fluent Formsban „fogd és vidd” típusú szerkesztővel dolgozhatsz, miközben élő előnézetben látod a készülő művedet, ami természetesen reszponzív lesz. A formjaidat akár le is mentheted magadnak, így elég egyszer jól összeraknod egy struktúrát, amit aztán akár honlapok között is mozgathatsz. Gondosan kidolgozott feltételes logikára támaszkodhatsz, miközben beállítod, hogy az adott válaszoktól függően kinek milyen kérdések jelenjenek meg. A kitöltött űrlapokat a rendszer adatbázisban tárolja, és persze automatikus választ is küld a megkeresésekre, így garantált, hogy nem veszik el semmilyen fontos adat.
  • Nő a céged? Ebben az esetben figyelned kell arra, hogy a karrieroldalon az állásra jelentkezés flott legyen. Ilyenkor használhatod a Simple Jog Board-ot, ami akkor hasznos, ha rendszerezetten szeretnél álláslehetőségeket kitenni az oldaladra. Könnyen csoportosítható, így nagyon egyszerűen szeparálhatod az egyes munkaköröket, rövid leírást is tudsz közzétenni a karrierlehetőségekről, és űrlappal egyszerűsíteni a kitöltéseket.
  • Tudástár / GYIK szinte minden összetettebb szolgáltatás esetén jól jöhet egy weboldal látogatóinak. Erre a MinervaKB lesz szuper megoldás, ami tulajdonképpen egy WP-n belüli kereső. Sokszor előfordult már, hogy jó lenne egy olyan tudástárat kialakítani, amiben bárki könnyen kereshet és jól lehet rendszerezni. Sokat végigpróbáltunk már, de ha a WordPressen belül szeretnénk megoldani, ez a bővítmény a legalkalmasabb erre a célra.

Ingyenes vagy fizetős?

Felmerül a kérdés, hogy ezeket a bővítményeket külön meg kell-e venni, hogy mi is a különbség az ingyenes és a fizetős verzió között. Tapasztalatunk szerint az ingyenes sem biztos, hogy bármivel bénább vagy butább lenne. Fő különbség a támogatás, azaz a fizetős verzió több figyelmet kap a fejlesztők részéről. Mivel minden alkalmazásfejlesztő máshogy írja meg a bővítményeket, ha valahol elakadsz a használatában, hatalmas értéket jelenthet a support, még akkor is, ha ez jellemzően angolul történik. “Sima” userként, tehát ha nem vagy fejlesztő, csak “berántod” a WP-oldalba az egyes bővítményeket, akkor neked valószínűleg sokkal jobban megéri az ingyenes verziót választani. De ha SEO-zással mélyebbre mész (azaz profin keresőoptimalizálsz), vagy webáruházat építesz, akkor szükséged lehet a fizetős bővítményre. Ilyenkor megnyugtató, hogy van kihez fordulni, és jóval több funkciót használhatsz a bővítményen belül. Többnyire freemium rendszerben üzemelnek, tehát az 50%-át használhatod díjmentesen, a Pro verzió pedig bővebb, és adja a támogatást.

Összefoglalva

Azt gondoljuk, hogy kitűnő lehetőség nyílt forráskódú alkalmazásokból legózni, de ez sem mindenre alkalmas. Ja, és ne tölts le összevissza mindenféle bővítményt, mert teljesen rendszertelen lesz, végül összeomlik a “kártyavárad”! Nem kell programozónak lenned ahhoz, hogy egy jó WP-s szakember 10 perc alatt megtanítson az új oldalad használatára, vagy akár a nulláról összerakására is. Ami biztos, hogy egy tapasztalt, az üzleti működéseket értő webes és az weboldal leendő tulajdonosának együttműködése teszi könnyebbé és hatékonnyá a WordPress oldalt, és persze a megfelelő, jól kiválogatott (!) bővítmények. Reméljük, hogy sikerült közelebb kerülnöd a saját tuti legóváradhoz!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin