Mi történt 2021-ben, amivel számolnod kell a 2022-es terveidben is?

Jó egy évvel ezelőtt szintén a Számlázz.hu PARK-ban már összegyűjtöttem egy halom várható trendet. Most megnézzük, mi az, ami ebből bejött – mégpedig annyira, hogy a 2022-es év tervezése során sem hagyható figyelmen kívül.

A VUCA sokfélesége

Ahogyan arról már korábbi cikkeimben írtam, a VUCA egy olyan változékony, bizonytalan, bonyolult és kétértelmű gazdasági környezet, ami komoly próbára teszi a benne működni kénytelen vállalkozásokat – minden szempontból, de elsősorban a rugalmasságuk szempontjából. Rugalmasnak kell lenniük 

  • szervezetileg (ha mostanában gyakrabban találkoztál a szervezeti reziliencia kifejezéssel, akkor annak ez az oka), 
  • a tervezés során (erről szólt a Tervezni a tervezhetetlent-sorozat minden cikke), 
  • a menedzsmentben (igaz, ennek is csak a tervezést érintő részéről, de szintén írtam itt), 
  • a stratégiában (számtalan kutatás igazolja, hogy a fogyasztói magatartás bizonyos szegmensekben olyan mértékben megváltozott, hogy az új stratégiát követel meg), 
  • ennek nyomán a marketingben is képessé kellett válnunk a gyors irányváltásokra. 

És még hosszan lehetne sorolni. 

A VUCA-helyzet éppen amiatt nehéz, mert sokrétű (lásd még bonyolultság). Sokféle szinten kell kezelni egy problémát is – márpedig problémából is akadt számolatlanul. 

Stratégiai szemléletű pénzügyesként ilyenkor határozottan állítom, hogy csak egyet tehetünk: hátra lépünk hármat, veszünk egy mély lélegzetet, aztán eltesszük az egész problémahalmazt másnapra. Másnap pedig – még mindig a három lépés távolságtartásával – újra ránézünk az egészre. Így nagyobb esélyünk van arra, hogy a probléma mögött meglátjuk a valódi okokat és azokat kezdjük el kezelni, nem pedig csak az okozott tüneteket simogatjuk kapkodva.

VUCA-TANULSÁG #1 – a távolságtartás már nemcsak közösségben értelmezhető, hanem a problémamegoldásban is. 

Még egy apróság: a tervezés egyik, általam sokszor hangoztatott funkciója a 

kockázatcsökkentés. 

A lényeg: a tervezés során már az íróasztalon megpróbálunk előre inni a problémák bőrére – azaz még a felmerülésük előtt megoldani azokat. De legalábbis erősen tompítani a hatásukat, ha már az is látható előre, hogy megoldani nem tudjuk. (Lásd jelenlegi gazdasági válság.) Ebből az is következik, hogy amikor tervezünk, szintén érdemes tartani a távolságot a tervezés tárgyától, és így gondolkodni róla a tervezés egész folyamatában. 

A VUCA sokféleségének hála már egy éve is azt mondtam, hogy sokféle trend alakul majd ki, amivel tudnunk kell mit kezdeni. Most megnézzük, milyen trendekre számítottam akkor – és ezekből mi, és milyen mértékben vált valóra.

Gazdasági növekedés

Hát na. Egy gazdasági válság természete, hogy a növekedés visszaesik. De legalábbis fékeződik. Aztán az is, hogy amikor megindul a kilábalás, akkor a növekedés újra megindul. 2020. december 9-én azt mertem leírni az IMF-re hivatkozva, hogy “a válság előtti szintet lassabban fogjuk elérni, mint azt korábban remélték. Előreláthatólag nem 2, hanem inkább 3 év alatt.”

A növekedés valóban megindult – azonban azt sem árt figyelembe venni, hogy milyen mélyről indultunk. Vagyis nagyszerűek a repkedő növekedési százalékok, de azt érti, érzi mindenki (a saját bőrén), hogy a 2019-es szinttől még elmaradunk. 
Ráadásul a növekedés eléggé egyenlőtlen. Vannak olyan iparágak, mint pl. a rendezvényszervezés, a vendéglátás és a turizmus, amelyek csak nagyon nehezen találnak magukra, míg mások, pl. az IT-alapú piaci szereplők, kilőttek, mint a rakéta. Már az MNB is adott ki augusztusban olyan előrejelzést, amely inkább egy K-alakú kilábalási görbét valószínűsített – tehát azt, hogy lesznek nagy nyertesei és nagy vesztesei a válságnak, és nagyon egyenlőtlen lesz a kilábalás sebessége, intenzitása. (Lásd a pénzügyi stabilizációs jelentést, illetve az inflációs jelentést 2021. júniusban).

VUCA-TANULSÁG #2 – felértékelődött az iparági jelentések, kutatások jelentősége. Ha megalapozott tervet szeretnél készíteni, szánj időt arra, hogy ezeket is felkutatod, és megnézed, merre tart az iparágad – jelen pillanatban nagyon nem mindegy, hogy a gazdaság melyik szegmensében tevékenykedsz!

Go online! 

Talán az online működés lett a válság legerősebb trendje! 

Igaz ez az értékesítési és marketingcsatornákra, a fizetési módokra, de akár a munkavégzés helyére is. Ebből pedig következik egy másik nagyon erős trend…

VUCA-TANULSÁG #3 – az üzleti modellt sok esetben módosítani, akár újra is kell gondolni, hiszen a járvány közepette az online működésmód – minden korábbi ellenérvvel szemben – a legbiztonságosabbnak számít! Igazítsd ki ennek megfelelően a működési modelledet, mert ez számos tervezési momentumot fog befolyásolni!

Digitalizálj! 

Az online működés egyszerűen szükségessé teszi a digitalizációt. Ahol működés van, ott adat keletkezik. Ahol adat van, ott (vezetői) döntési helyzet is. Magyarul a keletkező adatokat valahogyan rögzíteni, tárolni, szűrni, rendszerezni kell, hogy abból a döntést megalapozó információ jöhessen létre.

Ma már emiatt egyenesen digitalizációs kényszerről beszélhetünk

VUCA-TANULSÁG #4 – már nemcsak attól való félelmünkben indokolt a digitalizáció, hogy a versenytársak számára ez ne jelentsen versenyelőnyt. Hanem azért is, mert a saját működésünket is csak ilyen módon fogjuk tudni tervezni, követni, a kiigazításokat így tudjuk elvégezni.

Infláció

Bármennyire is fáj ez nekünk, de kénytelenek vagyunk tervezni vele. A jegybank elnöke 2021. december első napján a kormányzati várakozásokhoz képest jóval magasabb inflációt vizionált 2022-re. (Sőt már 2021-re is.) Az infláció várható mértéke a jegybank szerint 5% körüli lesz. (Persze ez is erős szórással akár még iparágon belül is. Elég, ha csak az élelmiszerárakra gondolunk. Van olyan élelmiszer, amelynek egy év alatt akár 25%-ot is emelkedett az ára, és van olyan, amelyik “csak” az infláció mértékében.) 

A tervezés mindig jelen árakon folyik. Ezt azonban akkor, ha jelentős inflációs hatás várható, korrigálnunk kell a tervekben is. 

VUCA-TANULSÁG #5 – az infláció pillanatnyilag olyan, mint a karácsony. Atombiztosan eljön. Márpedig ami tudott tényező, azzal érdemes és kell is számolni a tervezés során. 

Nagyobb biztonsági készletek

Itt egy kicsit revideálnom kell ezt a jóslatomat. A KKV-k szintjén ez a probléma – egyelőre – kevésbé érezhető. A nagyobb vállalatok azonban megpróbálták – és ezzel felerősítettek egy másik, szintén előrelátható problémát. 

Az ellátási láncok széttöredezését. Konkrétan ellátási krízis tapasztalható bizonyos iparágakban (erről érdemes megnézni Tom Fishburn, a marketoonist rajzát, itt). 

Az, hogy a szuperhosszúra nyúlt ellátási láncok sérültek, már 2020 tavaszán is lehetett látni. Aztán jött a konténerhiány, ami tovább súlyosbította az ellátási láncok válságát. Jött is sorban a chip-válság, a fa-válság, aztán a papír-válság, meg a magnézium-válság. (A földgáz körüli cécót nem sorolnám ide, annak főként politikai okai voltak.) A dolog úgy néz ki, hogy az ellátási nehézségek némi késleltetéssel, de a legtöbb iparágon végig fognak vonulni. 

Ráadásul a nagyobb biztonsági készletek – éppen a hiány és a szállítási nehézségek miatt – érthető törekvés, de nem megvalósítható. (A chip-válság is onnan datálódik, hogy a szállítási nehézségek közepette a nagy cégek elkezdtek volna készletezni is. Vagyis az amúgy érthető törekvésükkel tovább rontottak a helyzeten.) 

VUCA-TANULSÁG #6 – digitalizálj a készleteknél is! Úgy néz ki, meglehetősen finomhangolt készletvezetést kell majd alkalmaznia a vállalkozásvezetőknek a jövőben, hogy a hiány és a szállítási problémák közepette is ki tudják szolgálni az ügyfeleiket. Mivel a biztonsági készletek felpumpálása nem lehetséges, így már a készletgazdálkodási tervek készítésekor valamilyen okos rendszerben kell gondolkodni. Digitalizáció nélkül ez nem fog menni.

Higiéniás sztenderdek

Bár a józan ész és a hatósági előírások miatt a higiéniás sztenderdek változtak, meglehetősen gyorsan beépültek a cégek működésébe – az ügyfelek esetében azonban ez mégsem vált központi kérdéssé a bizalom kapcsán. (A fogyasztók maguk is hajlamosak ezeket a sztenderdeket lazábban kezelni.) 

Élőmunka-igény  

Az élőmunkára nem a higiéniai előírások miatt lett nagyobb az igény. Hanem azért, mert bizonyos iparágakban a szinte sosem volt munkaerőpiaci egyensúly végleg felborult. Elég, ha csak a vendéglátásra gondolunk, ahol korábban sok munkavállalót elküldeni kényszerültek, most meg már arany árában sem tudják visszacsalogatni őket. 

VUCA-TANULSÁG #7 – megintcsak jól nézd meg, melyik iparágban vagy, és ott milyen a munkaerőpiaci helyzet! Van szabad ember a piacon, akit felvehetsz? Ha igen, mennyiért hajlandó elmenni dolgozni? Vedd figyelembe a minimálbér és vele a közterhek emelkedését is, ha tervezel! 

Tartalékok képzése

Fogalmazzunk úgy, hogy a szándék megvan. Éppen a lassan már két éve tartó körülmények szülte tapasztalatok okán. A gond ott van, hogy addig, amíg a bevételtermelő képesség nem áll helyre, addig borzasztó nehéz lesz tartalékot építeni. 

VUCA-TANULSÁG #8 – ha a bevételeid nem elégségesek, akkor vissza a tervezőasztalhoz! És nem, nem a pénzügyi tervvel kell kezdened, hanem minimum átvizsgálni a stratégiádat, hogy ott minden a helyén van-e, és csak aztán elkezdeni szerelni a marketinget és az értékesítést! (A legvégén kerülhetnek be ezek pénzre leképezett adatai a pénzügyi tervbe.) 

Az utolsó nagy tanulság

Ha visszanézzük a fenti listát, akkor a következőkre tettem javaslatot, hogy a 2022-es évre vonatkozó terveid készítése során vedd figyelembe: 

  • tervezni nyugiban, hideg fejjel tervezz – ne kipipálandó feladat legyen, amit kapkodva végzel. Nem az számít, hogy meglegyen, hanem az, hogy jó minőségben legyen meg! 
  • használj iparági jelentéseket a tervezést megalapozó kutatás során! (Fejlődési trendek, munkaerőpiaci helyzet tekintetében mindenképpen.) 
  • vizsgáld felül az üzleti modelledet, ha szükséges, húzd újra! 
  • digitalizálj – magadért! Már rég nem az az érdekes, hogy ezzel kit tudsz lekörözni, hanem az, hogy megalapozott döntést tudj hozni! 
  • tervezz az inflációval! (Higgyünk most a jegybank elnökének, és 5%-kal máris megdobhatjuk a költségeinket emiatt. Ez sokkal pontosabb árkalkulációt tesz majd lehetővé.) Ugyanez vonatkozik az export-import terén érdekeltek esetében az árfolyamváltozásokra is!
  • digitalizáld a készletnyilvántartásaidat, a digitális rendszert pedig hozd összhangba a készletgazdálkodási elveiddel, rendszereddel! 
  • a bevételtermelő képességed nem kizárólag a marketingen múlik – ellenben a likviditásod a bevételtermelő képességeden és a költséggazdálkodásodon. Ezért tedd rendbe a stratégiádat, arra alapozva a marketingedet, értékesítésedet, aztán pedig a költséggazdálkodásodat is! 

Ha mindezt végignézed, és azt mondod, hogy “Úristen, valaki segítsen!”, az teljesen rendben van. A válságnak ugyanis ez talán a legnagyobb tanulsága: 

merj segítséget kérni. 

Egyszerűen azért, mert ez egy olyan válság, amilyet még nem nagyon látott senki. Sokkal összetettebb és gyorsabban változó, mint amire bárki is emlékezhet. (A nyugati világban utoljára a II. világháború idején borult fel ennyire az élet.) Teljesen normális, hogy egy átlagos KKV vezetője úgy érzi, ebben elkelne neki a segítség. 

Elég, ha csak itt a PARK-ban szétnézel! A digitalizációhoz máris rengeteg segítséget kaphatsz. Az üzletfejlesztéshez is találsz partnert. Mert számos olyan körülmény bukkanhat még elő a tervezés során, ami nem feltétlenül tartozik a nyilvánvaló kategóriába. 

És persze számos vállalkozói közösséget is találsz – a PARK maga is ilyen. 

Csak kérdezned kell.

KARSON CONSULTING,  MIKROVÁLLALKOZÁSI ÜZLETÁGVEZETŐ

Himer Csilla pénzügyi tanácsadó, üzletágvezető. “Fura allűrjei vannak, mint például a számsorok és számoszlopok közötti kutatás, majd elveszés.” Kiemelt szakértője a PARK #pénzügy területének.

Olvass még a témában