Ki legyen az első alkalmazottam? – 1. rész

Kelkó Tamás

Kelkó Tamás

Első alkalmazott

Nagyon sok vállalkozó katásként kezdi, majd egyszer csak arra ébred, hogy annyi a megrendelés, hogy nem bírja már egyedül. Ekkor jogosan felmerül az első alkalmazott felvételének gondolata. Sokan azonban már a gondolattól is megijednek, mert egyszemélyes vállalkozásba felvenni valakit az 100%-os létszámbővítést jelent, ami nemcsak furcsán hangzik, hanem tényleg nagyon nagy lépés, sőt, inkább ugrás a bizonytalanba!

Ekkora komfortzóna átlépés viszont ritkán szokott jól elsülni, ezért a HR-ben, szervezetfejlesztésben is gyakran alkalmazzuk a “hogyan együnk meg egy elefántot?” nevű módszert. 

Hogyan? 
Hát több kisebb harapással, nem pedig eggyel! Természetesen nem kell holnaptól elefántot enned, hogy kipróbáld a módszer működőképességét, csak az elv a lényeges, hogy amikor azt gondolod, hogy egy nagy lépéssel lehet csak megoldani valamit, gyakran több, kisebb lépésre lehet bontani, így sokkal könnyebben megvalósítható.

Biztos, hogy első lépésként alkalmazottban kell gondolkozni?

Egyértelműen nem. Hiszen az első alvállalkozód az ügyvéd, ha céget alapítasz, de katás vállalkozóként is szükséged van könyvelőre, így jó eséllyel ő lesz az első alvállalkozó-partnered. Ha készítesz arculatot, akkor a következő a grafikus, ha weblapot, akkor a webfejlesztő, és észre sem veszed, már rengeteg alvállalkozóval dolgoztál, tehát komfortzónán belül van. 

A trükk az, hogy amíg csak lehet, bővítsd az alvállalkozói kört, és csak akkor vegyél fel alkalmazottat, amikor már egyértelműen az éri meg jobban. Vagy azért, mert olyan a feladatkör, amit már nehéz alvállalkozóval megoldanod, vagy mert fizikai jelenlétet igényel, pl. értékesítő, bolti eladó.

Ma már sokkal könnyebb bármilyen feladatra alvállalkozót (én inkább partnereknek hívom őket) találni, mint akár tíz éve, mert nagy divatja van a szabadúszói létnek. Ma már szinte nem tudsz olyan feladatot mondani, amire ne létezne alvállalkozó.

Ki tudod nyomozni Woody Allen postacímét?

Volt egy kolléganőm, akinek mozgáskorlátozott férje folyamatos ellátást, felügyeletet igényelt, ezért neki nem volt más választása, mint távmunkában dolgozni. Már tíz évvel ezelőtt hollywoodi producereknek távasszisztenskedett. Intézett mindent, belépőket, repjegyet, hivatali ügyeket, amit csak el tudsz képzelni, sőt, rengeteg olyat is, amit nem. Egyszer kérdeztem tőle, hogy mi volt legnehezebb feladata:

“Woody Allen postacímét kinyomozni.”

Igen, innen Magyarországról, egy kis Vas megyei faluból! Szóval nincs mentség, csak a fantáziád szab annak határt, hogy mit tudsz kiszervezni.

300 milliós, 3 fős gyártó cég

Volt olyan ügyfelem, ráadásul fizikai terméket előállító és forgalmazó cég, ahol három fővel simán elérték a 300 milliós éves forgalmat. A terméket nem is magyar, hanem egy szomszédos ország gyártója gyártja az ő receptúráik alapján, a logisztikát pedig egy logisztikai szolgáltató végzi, de nemcsak az online rendelésekét, hanem a kereskedelmi partnerek felé történő csomagolást és kiszállítást is. 

A tulajdonos-ügyvezetőn kívül van egy főállású ügyfélszolgálatos, egy marketing asszisztens, és kész. 50 milliós forgalomig még ők sem voltak, csak a tulajdonos és a felesége, aki azóta kikerült az operatív munkából, mivel éppen gyermekáldás érte a családot.

Coworking irodából marketing ügynökség

Egy volt kollégám távmunkában dolgozott, és ő nem annyira szeretett otthon lenni, ezért bérelt egy asztalt egy közösségi irodában (divatos nevén coworking office), ahol rengeteg barátságot kötött. Lassan összeállt egy csapat, akikkel “összehoztak” egy szabadúszókból álló marketingügynökséget. Igazából egyéni vállalkozó maradt, csak már volt mindenféle marketing feladatra bevethető csapata, és ebben a rendszerben mindig az volt a fővállalkozó, aki az ügyfelet hozta.

Mire kell odafigyelni alvállalkozó partner kiválasztásakor?

Amit hosszú évek, sőt, évtizedek alatt kellett megtanulnom, hogy az alvállalkozó partner kiválasztását pontosan úgy kell végezni, mintha munkatársat vennél fel. Ők is emberek, náluk is ugyanazok a szempontok számítanak, mint a munkatárs kiválasztásnál:

  1. Múltbeli teljesítmény, referenciák
  2. Szakmai hozzáértés
  3. Motiváltság, hogy veled dolgozzon
  4. Szimpátia, “kémia”

Ebből a négyesből a 3. szokta a legjobban meglepni a vállalkozókat, de gyorsan elmagyarázom, hogy mire gondolok.

A te céged hol van az ő ügyfél toplistáján?

Magam is többször jártam úgy pl. webfejlesztőkkel, hogy hónapokat csúszott a projekt a vállalt határidőhöz képest, mert bejött nekik egy nagy ügyfél nagy projektje, és hát ezért engem, a “kis, jelentéktelen ügyfelet” addig félreraktak. Még lelkiismeret-furdalásuk sem volt! 

De ha egy Tesco odafigyel arra, hogy a saját súlycsoportjában legyen a beszállítója, mert a túl kicsi nem tud megfelelni az igényeinek, a túl nagy meg diktálhat, akkor bizony egy kisvállalkozónak is oda kell erre figyelni. Nincsenek csodák, ha egy marketingügynökség ügyfél toplistáján nem vagy a top10-ben, akkor 98% eséllyel nem fogsz jó szolgáltatást kapni. 

Egy szóval egyéni vállalkozóként ne akarj jó szolgáltatást kapni egy 500 milliós árbevételű marketingügynökségtől, mert nem fogsz! Náluk évi 10 millió Ft-nál kezdődik egyáltalán egy ügyfél, az ez alattiakat max. a cash-flow-juk javítása érdekében vállalják el.

Egyéni vállalkozóként a pár fős ügynökségek vagy szabadúszók jöhetnek szóba, akikkel együtt tudtok fejlődni, akiknek motiváló veletek együtt dolgozni. Igen, a személyes kapcsolat nagyon sokat számít: hogy megvan-e a kölcsönös szimpátia és a “kémia”. Én alkudozni sem nagyon szeretek szolgáltató partnerekkel, legalábbis árban, mert azzal csak csökkentem a motiváltságukat. Úgyis én járok rosszul a végén. Max. inkább kérek egy-két extra dolgot, azt szívesebben adják, főleg akkor, ha nekik tényleg jó velünk dolgozni. 

Alvállalkozó legyen az első “alkalmazottad”

Furcsa úgy beszélni alvállalkozókról, mintha alkalmazottak lennének, és nem a nagy cégeknél szokásos lekezelő, kőkemény “üzleti” stílusban, az “alkudjuk le róluk a gatyát” hozzáállásban, de sajnos kőkemény tapasztalat, hogy ez kisvállalkozói szinten nem működik. Egy szolgáltató partnertől sokkal, de sokkal többet kapsz akkor, ha nem kezdesz nála lealkudni 10-20%-ot, hanem megéri neki és motiváló veletek dolgozni. 

Pl. webfejlesztő, vagy marketing ügynökség esetén időben végezd el a házi feladataidat és ha valamiben megegyeztek, akkor azt ne változtasd hetente vagy akár naponta! Plusz rugalmas is legyél, te is tegyél meg szívességeket, mert akkor ők is meg fognak tenni jóval többet, mint amire leszerződtetek.

A sorozat következő részében már tényleg az első alkalmazottad felvételéről fogok írni, és nem vagyok ellene az ismerősök, barátok, sőt akár a családtagok felvételének sem, de megmutatom ezek leggyakoribb buktatóit, és azt, hogyan kerülheted el ezeket.