Keresd a nőt az adatot!

Miért fejlesztenek ügyviteli rendszert a bankok, és miért indítanak pénzügyi szolgáltatásokat az ügyviteli rendszerek?

Avagy miért fejlesztenek ügyviteli rendszert a bankok, és miért indítanak pénzügyi szolgáltatásokat az ügyviteli rendszerek fejlesztői?

Cherchez la femme!, vagyis Keresd a nőt! mondják a franciák. A 21. században inkább cherchez de données, vagyis keresd az adatot. Legalábbis ha meg akarod tudni, mi az oka egy első ránézésre szokatlan jelenségnek.

Évek óta tapasztaljuk már a magyar piacon is azt a Nyugat-Európában és a skandináv országokban erőteljesen megjelenő törekvést, hogy a bankok saját ügyviteli rendszerekkel jönnek ki a piacra, míg az ügyviteli szoftverek fejlesztői egyre több pénzügyi szolgáltatást építenek be a szoftvereikbe. De miért nem marad a suszter a kaptafánál?

Nézzük meg egy kicsit a pénzintézetek oldaláról

Akárhonnan nézem, minden adat, amely a bankoknál van, alapvetően a múltra vonatkozik: milyen összeg érkezett a bankszámlára, milyen kifizetések voltak, igényelt-e az ügyfél hitelt, azt mindig időben törlesztette-e, vannak-e megtakarításai, stb. Ezek az adatok azonban vajmi keveset mondanak arról, hogy mi fog történni a jövőben. Milyen a megrendelés-állomány, milyen gyorsan forog a készlet, várható-e nagyobb összegű beruházás, esetleg átmeneti likviditási nehézség?

Ha ismerné egy-egy pénzintézet ezeket az adatokat, a jelenleginél sokkal hatékonyabban tudna célozni egy-egy termékkel, és teljesen más értékesítési, marketingkommunikációs eszközöket használhatna. Nem sörétes puskát, hanem mesterlövész fegyvert. Elegánsan úgy mondjuk, hogy a működése jóval adatvezéreltebb lehetne.

Na de hol vannak ezek az adatok? A bankszámlán biztosan nem. Akkor a könyvelőnél a főkönyvben? Hát nem. Ott is a múlt van. A jövő az ügyviteli rendszerek adataiból olvasható ki. Mekkora összegben rendeltek tőlem, mikor kell kiszállítanom, mikor kapom meg az ellenértéket, tudom-e finanszírozni a megrendeléshez az alapanyagot, stb. 

Ha bankár lennék, biztosan magamnál akarnám tudni ezeket az adatokat. És ha máshonnan nem tudom megszerezni azokat, az lenne a megoldás, hogy  hogy fejlesztek/veszek egy ügyviteli rendszert, és megpróbálnám minél több ügyfelemet rávenni, hogy használja.

Na de az ügyvitelirendszer-gyártók miért akarnak pénzügyi szolgáltatást nyújtani?

Nem, elsősorban nem a pénz miatt. Persze – ne legyünk álszentek – az sem durván taszító.

De leginkább mégis azért, mert az ügyfelek nem szeretik, hogy több rendszerben kell dolgozniuk, és ugyanazokat az adatokat többször is rögzíteniük kell kézzel. Például egy átutalási megbízáshoz. De azt is ide sorolhatjuk, amikor le kell tölteni a bankszámlakivonatot, hogy el lehessen küldeni a könyvelőnek hónap végén. 

Az ügyviteli rendszerek gyártói között a versenyt az is befolyásolja, hogy mennyire tudják megvalósítani az “egyplatformúságot”. Azt, hogy az üzleti adminisztrációval járó tevékenységet a leginkább egy felületről lehessen elvégezni. Aki ezt jól csinálja, – no és persze a mikrovállalkozások lehetőségeihez mért áron – versenyelőnyhöz juthat.

És mi a helyzet az ügyféllel? 

A legjobb az egészben, hogy az ügyfelek szinte biztosan jól járnak! Egyre jobb és jobb “egyplatformú” megoldások válnak majd elérhetővé a kisebb vállalkozások számára is.  Egyre relevánsabb ajánlatokat fognak kapni a szolgáltatóktól. Olyankor ajánlanak majd nekik finanszírozási lehetőséget, amikor arra tényleg szükségük van. Akkor kapnak majd befektetési ajánlatot, amikor van befektetni való pénzük, és nem akkor, amikor hitelre lenne szükségük. Egyre kevesebb rendszerbe kell majd belépni minden egyes nap. Egyre kevesebb jelszót kell megjegyezni (vagy beírni abba a bizonyos spirálfüzetbe). Egyre ritkábban kell majd olyan adatot sokadszor is kézzel berögzíteni valahova, amit valaki egyszer már rögzített egy másik rendszerben. A végén még oda is eljuthatunk, hogy egyszer majd nem lesz szükség a nyilvántartásokat tartalmazó Excel-táblázatok nyilvántartását tartalmazó Excel-táblázatra. 🙂

Szóval az ügyfél ezzel a folyamattal tényleg csak nyerhet.

Mi lesz a versenyfutás eredménye?  

A versenyfutás már megkezdődött, az egyértelmű. Itthon is. A következő években pedig várhatóan egyre látványosabb lesz. (Figyeljétek csak a Számlázz.hu szolgáltatásait! 🙂 )

Minden ellenkező feltételezés dacára vannak bankok, akik tudnak jó ügyviteli szoftvereket készíteni (vagy vásárolni). És minden ellenkező feltételezés dacára nem is olyan drága és nehéz elindítani egy jó pénzügyi szolgáltatást, hogy azt az ügyviteli szoftverek készítői ne tudnák megugrani.

Ha fogadnom kellene, én azokra a partnerségekre tenném a legnagyobb tétet, ahol egy igazán jó ügyviteli szoftver készítője összeáll egy igazán jó, modern, digitális bankkal.

A hagyományos bankok márványoszlopos épületeit pedig előbb-utóbb benövi a gaz, vagy lesz belőlük menő romkocsma…

Mindeközben parkosítunk…

Ha egy kicsit megvizsgáljátok a helyzetet, a Számlázz.hu PARK-ban a fenti folyamat igazán jól tükröződik. Vannak nagyon jó ügyviteli rendszerek, könyvelőszoftver és pénzügyi nyilvántartó, és van egy több mint másfél évtizedes múltú stabil számlázóprogram. Tulajdonképpen mindenki marad a kaptafánál, de a szoros (és egyre szorosabbá váló) integrációknak köszönhetően az adatok olajozottan, szabad szemmel nem láthatóan átsuhannak a számlázóból az egyéb rendszerekbe, folyamatosan kommunikálnak egymással, és így a felhasználónak nem kell az adatok többször rögzítésével bajlódnia, minden megy magától. És a bankokkal is egyre szorosabb a kapcsolat: már 6 pénzintézettel működik az autokassza szolgáltatás (ami a kibocsátott számlákat és a beérkező banki utalásokat szinkronizálja), és ez a szám csak nőni fog. Vagyis jó úton haladunk, hogy az adatot ne csak keresd, de meg is találd. Bárhol, bármikor.

SZÁMLÁZZ.HU, ügyvezető

Ángyán Balázs a Számlázz.hu ügyvezetői feladatait látja el, digitalizációval foglalkozó PARK-cikkei gondolatébresztőnek és szemléletformáló céllal születnek.

Olvass még a témában