Hogyan dolgozzunk összhangban, távolról is? – 4 tipp a Google óriásvállalatától

Juhász Viktor

Juhász Viktor

Távoli munkavégzés - hogyan?

A  munkavállalók többsége örömmel üdvözli és ma már a cégek vezetői is egyre pozitívabban állnak a hibrid, vagy teljes mértékben távoli munkavégzéshez. Bár az új munkarend kezdetben a vírus-helyzetet áthidaló kényszerű megoldásként jelent meg, ma már a versenyképes cégek a covid intézkedésektől függetlenül kínálják az otthoni vagy hibrid munkavégzést a dolgozóik számára. Azonban ennek az éremnek is két oldala van. Egyrészt ismerjük a távoli munka praktikus és kényelmes aspektusait, másrészt viszont egyre több helyen ütköznek ki a munkarenddel kapcsolatos negatív hatások is.

A szakértők szerint a megbízható és egyszerűen használható felhőalapú együttműködést támogató rendszerek bevezetése csak a felzárkózás kezdete a vállalatok részéről. A jövőben a cégeknek mindenképpen figyelembe kell venniük a távoli munka egyénre és a munkacsoportokra gyakorolt szociális hatásait is, amiket időről-időre kezelniük kell, ha meg kívánják őrizni versenyképességüket.

Még a legnagyobb vállalatok sincsenek tisztában a távoli munka hosszútávú hatásaival

A távmunka tömeges elterjedése még napjainkban is újnak számít. Ebből adódik, hogy jelenleg még az egészen nagy vállalatok sem feltétlenül látják át a munkavállalók hatékonyságára, vagy az együttműködésre gyakorolt hosszú távú hatásait. Ezt bizonyítja, hogy nemrég a Google óriásvállalata is fontosnak találta, hogy egy belső felmérésen keresztül derítse ki, vajon virtuális csapatai ugyanolyan hatékonyan működnek-e együtt, mint az irodai dolgozók. Ez érthető, hisz a vállalat munkatársai jelenleg több mint 50 ország 150 városában dolgoznak otthonról, vagy távoli irodákból. A felmérés végül 5000 alkalmazott bevonásával készült, melynek fókuszában a távmunka egyénre gyakorolt hatásai és a távolról dolgozó munkatársak közti együttműködés voltak.

Sokan érzik úgy, hogy elszakadnak a közösségtől a távoli munkavégzés miatt

A felmérés alapján a Google nem tapasztalt különbséget a hatékonyság, a teljesítmény és az előléptetések terén a távolról és az irodában dolgozók között. A felmérés azonban arra is rávilágított, hogy az otthonról dolgozók sokszor azt érzik, elszakadtak a csapattársaiktól és gyakran frusztráltak a munkájuk olyan aspektusai miatt, amelyek a távoli helyzetükből adódnak.

Tény, hogy a különböző időbeosztások összehangolása, vagy egy konferenciaterem lefoglalása egy video meetinghez több logisztikai erőfeszítést igényel, mint az, hogy valaki odaugrik egy kollégája asztalához, egy kávé melletti gyors megbeszélésre. Emellett – ami talán hazai viszonylatban is a legtöbb frusztrációt okozza – maga a technológia is korlátokat szabhat a kommunikációban. A bonyolult rendszerek, a rossz kép- és hangminőség, vagy a szakadozó internetkapcsolat miatt meghiúsult, vagy félbeszakadt online megbeszélések nemcsak a munkameneteket akasztják meg, de gátolják a munkatársak közti bizalom és elfogadás kialakulását is.

Íme 4 egyszerű Google tipp, ami segíti a munkatársak közti csapatmunka és összhang hatékony megteremtését!

1. Fontos, hogy a vállalatok segítsék munkatársaikat abban, hogy emberként is megismerjék egymást

Veronica Gilrane, a Google emberanalitikai menedzsere szerint az online meetingeknek nem szabad kizárólag a munkára korlátozódniuk. A szakember úgy véli, az a legjobb, ha a csapattagok minden meeting elején 10-15 percet szánnak arra, hogy megbeszéljék, mi történt velük a napokban, vagy hogy mit csináltak a hétvégén. Ebben az esetben különösen fontos a vezetők kezdeményezése és az, hogy támogassák és segítsék a kötetlen párbeszédek kialakulását, különösen az olyan csapattagok között, akik nem gyakran, vagy egyáltalán nem találkoznak egymással személyesen.

2. A vezetőknek meg kell győződniük arról, hogy a technológia megfelel a feladatnak

Nincs frusztrálóbb a távolról dolgozó munkatársak számára, mint az, mikor megbízhatatlan technológiával kell dolgozniuk. A kollégák közti hatékony kommunikációhoz ma már elengedhetetlenné váltak a megbízható, gyors, felhőalapú rendszerek.  A vállalatok vezetőinek tehát  gondoskodniuk kell a megfelelő hardverről és szoftverről, hogy biztosítsák a munkatársak közti zökkenőmentes kapcsolatot. Ehhez célszerű, olyan IT szakemberek vagy cégek tanácsát kérni, akik már rendelkeznek sikeres referenciákkal a vállalati rendszerek kiépítése terén.

3. Figyelembe kell venni az eltérő munkaidőket

Ha a csapat egyes tagjai a reggeli órákban aktívabbak, mások viszont inkább a délutáni, vagy esti munkavégzést preferálják, sokszor nehéz olyan időpontot találni a megbeszélésekre, ami mindenkinek megfelel. A nagyobb vállalatok munkatársainak ráadásul az eltérő időzónákkal is számolniuk kell. A szakértő szerint ilyenkor a vezetőnek kell olyan módon meghatározniuk a megbeszélések időpontját, hogy az senkinek se okozzon kellemetlenséget. Ha elkerülhetetlen, hogy valakinek nem megfelelő a meeting időpontja, akkor a következő alkalommal érdemes a beosztást úgy alakítani, hogy annak a kollégának kedvezzen, akinek korábban kényelmetlen volt.

4. Fontos, hogy a vezetők online és személyesen is építsék a csapataikat

A vezetőknek minden helyzetben törekedniük kell arra, hogy szétszórt csapataikat alkalmanként fizikailag is egy helyre hozzák össze, még akkor is, ha néha emiatt több órát kell autóval, vagy repülővel utazniuk a munkatársaknak. Fontos, hogy a kollégák között ne csak a munkával kapcsolatos kötődések alakuljanak ki, hanem személyesen is megkedveljék egymást. Ha semmilyen módon nem oldható meg a munkatársak személyes találkozója, rendszeres online csapatépítő programokkal segíthető a munkatársak közti kapcsolatok elmélyülése. A korszerű online rendszereknek köszönhetően ma már gond nélkül megvalósulhat egy közös főzés, jógaóra, vagy ebéd az egymástól több száz kilométerre lévő munkatársak között is a virtuális térben.