Digitális marketing: kiaknázatlan lehetőségek sora? – A Digiméter kutatás tanulságai

Szeszlér Vera

Szeszlér Vera

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin
digimeter

Céged működésének ma már majd’ minden területe digitalizálható: még ha fizikai készlettel dolgozol, annak nyilvántartása is simán történhet a felhőben, a pénzügyi adminisztrációról nem is beszélve. Illetve itt a PARKban ez utóbbiról beszélünk a legtöbbet, de nem most: ezúttal azt a területet vizsgáljuk a Digiméter kutatás éles fényében, melynek segítségével piacra viszed a termékedet, ez pedig a marketing.

Ha eddig eljutottál az olvasásban (eleve itt vagy, ezen az oldalon), akkor vállalkozásod feltehetően a hazai kkv-k azon 45%-ába tartozik, melyek végeznek digitális marketingtevékenységet, hiszen a többiek kevésbé “tévednek be” a PARKba. A Digiméter idén tavasszal felvett kutatásából az is kiderül, hogy mindez a digitális marketing jellemzően Facebook-on (40%), vagy egyedi weboldalakon elhelyezett hirdetések (28%) formájában történik. De ezen cégek döntő többsége (88%) nem rendelkezik előre rögzített célszámokkal a tevékenységük mérésére, sőt, 75%-uk nem rendelt büdzsét a digitális marketingjéhez. A nagy számok törvénye alapján feltehető az is, hogy még összesített marketing költségvetést sem készítesz (ilyennel a kkv-knak mindössze ötöde, 18% rendelkezik).

A kutatás részletes adatait és szövegét a Digiméter oldaláról töltsd le:
Találomra költik a pénzüket a Facebookon a hazai kkv-k
2021.06.16.

A 2020-ban indult Digitális Versenyképességi Mutató (köznapi nevén: Digiméter) kutatássorozat évente vizsgálja a kkv-szektor digitális versenyképességét, és az abban rejlő fejlődési lehetőségeket. Az INTREN szakértői segítségével, 2021 áprilisában végzett legfrissebb kutatás kifejezetten a digitális marketingtevékenységre vonatkozó adatokat gyűjtött (5-249 főt foglalkoztató, 100 millió Ft és 18 milliárd Ft közötti árbevételű cégek körében, telefonos adatfelvétellel 200 cégből álló mintán), és meggyőződésünk, hogy számodra is fontos tanulságokkal szolgálhat. Nézzük a kutatás legfontosabb kijelentéseit, és mindazt, ami ezekből következik:

1. “A döntő többség előre átgondolt stratégia híján, lényegében találomra költ”

Ez azt jelenti számodra, hogy ha szánsz erőforrást a hirdetési stratégiád kidolgozására, akkor a versenytársaid több mint felénél eredményesebbé teheted a marketingtevékenységedet.

2. “A kampányok utólagos kiértékelése nem professzionális módszerekkel történik.”

Hasonlóan a tervezéshez: amennyiben okosan mérsz, helyes következtetéseket vonhatsz le a továbbiakra nézve, tehát folyamatosan optimalizálhatod a kampányaidat, tehát megint húzhatsz az eredményességeden (felfelé).

3. “Az online marketingben használható adathalmazt a cégek fele (52%) nem tartja számon.”

A kutatásból kiderül, hogy adat-alapon csupán a cégek 4%-a igyekszik megközelíteni a célpiacát, míg az elérhetőségen és a már megvalósult vásárlásokon túlmutató adatokat mindössze 3% tárol. Tehát a többség teljesen vaktában lövöldöz! Közéjük tartozol?

(A vállalkozás működésével összefüggésben keletkezett és elérhető adathalmazról, azaz az adatvagyonról és tervezésről itt olvashatsz a PARK-ban.)

4. “A cégek 66%-a igyekszik követni a versenytársai tevékenységét.”

Ez lehetne bíztató, de az előző adatok fényében inkább lehangoló: ha ugyanis a többség egymást figyeli (jobban, mint a célpiacát), akkor innováció-taszító spirálba kerül. Reméljük, hogy a te cégedben több figyelem jut a vásárlói adatokra, mint a konkurenciára.

5. “Csak minden nyolcadik cég tervezi a munkatársak digitális képzését.”

A kutatás eredményei alapján a cégek 2%-a keres új munkavállalót a feladatra és külsős szakembert is csak az esetek negyedében vonnak be. Ez megint kiugrási lehetőség a számodra: nyitva a fejlődés útja, hiszen képzett munkatársak felvételével vagy meglévő munkatársak képzésével komoly versenyelőnyre tehetsz szert ezen a téren.

A Digiméter kutatás összefoglalóan megállapítja:

A fenti eredmények mutatják, hogy miközben az online marketing esszenciája az adatok alapján történő tervezés, megvalósítás és értékelés lenne, ezt az adatvezérelt szemléletet még csak kevés KKV tudja ténylegesen alkalmazni. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy kis erőforrás-befektetéssel gyors javulás lenne elérhető: akár a dedikált munkatárs képzésével, akár hozzáértő szakember alkalmazásával, akár külsős ügynökség megbízásával. Amely cég azonban gondot fordít a digitális marketing know-how megszerzésére, jelentős versenyelőnyre tehet szert.

A kutatás teljes elemzése elérhető a digimeter.hu/kutatasok és az intren.hu/KKV-digimeter oldalakon.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin