A sorsfordító döntés: webáruház előtte / utána

Nagy Bence

Nagy Bence

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin

Webáruházat üzemeltető kollégák, szevasztok! Nektek itt lesz jó pár ismerős helyzet, csekkoljátok őket! Webáruházon töprengők, üdvözlet! Ha mostanában vágsz bele ebbe az izgalmas és gyümölcsöző tevékenységbe, csatlakozva az e-kereskedők színes táborához, néhány bukkanót a hepe-hupák közül most segítünk neked simán venni. Belőheted, hogy a teljes folyamat szempontjából hol állsz most, és képet kapsz arról, hogy innen merre van az előre. Ha már belevágtál, és csinálod (nagyon helyes!) akkor előbb-utóbb eljön a pont ahol nemcsak egy mutatót kell figyelni, például hogy van-e bevétel. És amikor egyre több a szempont, akkor kell elkezdened automatizálni és kivonni magad a webshop-üzemeltetés mókuskerekéből. Itt a pillanat, hogy elkezdd összerakni a rendszert, amibe már nem kellesz, idővel szinte nélküled is működik, mégis a te víziódat valósítja meg az építményed. Mutatjuk a saját példánkat!

1. Mondjuk van már egy működő webáruházad…

A bendan.hu-t egy gyerekkori barátommal alapítottuk. Kékfényszűrő szemüvegekkel kereskedünk a weben, 2020 óta. Nem ez az egyetlen közös vállalkozásunk, de ezt teljesen nulláról építettük fel, és mára havi szinten többszáz vásárlót szolgálunk ki. Emellett egész szép profitot is termel a shop.

Előfordulhatott volna, hogy túl nagy üzleti célt állítunk magunk elé, így az első adandó alkalommal el is véreztünk volna. Miért? Mert nem tudtuk volna, hogy túl nagy a cél, és nem tudtunk volna mire optimalizálni. Mint az a fiatalember, aki megkeresett minket azzal, hogy egy Szállás.hu-szerű oldalt szeretne építeni magának, zéró webes tudással, és azzal a feltételezéssel, hogy az egészet WordPress alapon meg is tudja csinálni. Mondtuk neki, hogy megoldható, de elég kókány lesz a végeredmény. Mi nem így álltunk neki a webshopfejlesztésnek, hanem lépésről lépésre haladtunk, és most meg is mutatom, mik voltak ezek a lépések. 

Első körben feltettük magunknak a kérdést:

Mit tartsak a kezemben, és mit ne? 

Vannak bizonyos pontok a cégépítés során, bármilyen témában is mozogsz, ahol szakértelemre szorulsz, és vannak területek, ahol saját kezűleg is boldogulsz. Egy ideig. Aztán újra és újra fel kell tenni ugyanezt a kérdést, mert ha jól csinálod, évről évre más válaszokat adsz a stratégiád mentén.

Az elején biztos, hogy egy kicsit mindenes vagy a cégedben, azaz minden szakmába kicsit bele kell túrnod. Például egy webshop-fejlesztés során a következő “diplomákat” kell leakasztanod, hacsak nem vonsz be expertet: 

  • könyvelés: Milyen adózási formát válassz, hogy a bevételből is elég maradjon nálad, és az adózásod is rendben legyen? 
  • marketing: Hiába szuper az ötleted, de mi értelme, ha senki nem tud róla? 
  • beszerzés, logisztika: Hogyan fog beérkezni az a termék pl. Kínából? Mi az a vám egyáltalán? Kitől szerezd be a terméket, az EU-ból, vagy Távol-Keletről? Esetleg még távolabbról…?
  • web: Elég egy egyszerű ajánlatkérő oldal, vagy egyből webshop legyen? (Ha webshop: elsőre bérelj egyet? Szerintünk amúgy igen!)
  • ügyfélszolgálat: Ha kedves vevő vasárnap reggel megkérdez, hova küldheti vissza a megvásárolt terméket, mit csinálsz? Fel vagy erre készülve? Tudod, mi az a 14 napos elállás? Apropó:
  • jog: Tuti, hogy GDPR-megfelelésre szükséged lesz, még ha rémálmaidban sem szeretnéd, hogy megtaláljon a téma. És amúgy tudod, mi az a 14 napos elállás..? 🙂

Meddig legyél a saját ötleted mindenese? Melyik területen mikor tudsz szintet lépni?

2. “Meddig az addig”

Tegyük fel, hogy jól megy minden, a fenti beugró kérdéseket megválaszoltad, szabályszerűen és plusszosan fut a szekér. De egy idő után elszaladnak a lovak… Ha még mindig a te kezedben van minden (utánanéztél, kibérelted, bekötötted, bejelentetted, megrendelted, megválaszoltad, és így tovább), eljön a pillanat, hogy kiégsz, mint egy túlexponált fotó… 

  • Jön a vevő és vásárolna, de ehelyett kérdez, méghozzá mindent tőled. 
  • Megint kitaláltak “odafent” egy új adózási szabályozást, konkrétan a te bosszantásodra. 
  • Az új beszállítód nem egy kifejezett angyal, mégis szárnyai vannak, mert teljesen elszálltak vele a költségek. 

Mindenről neked kell döntést hozni, méghozzá azonnal, és ha megvan a döntés, akkor persze saját kezűleg meg is kell oldani mindent, de tegnapra, mint anno a legrosszabb főnököd alatt… Egyedül csinálod, vagy üzleti partnerrel, ebből a szempontból majdnem mindegy, mert egy idő után túlnőnek rajtatok a tennivalók, akkor is, ha többen vagytok. Főleg, ha profin szeretnétek csinálni. Sokszor hobbiprojekt nő a fejünkre, ami egy idő után móka helyett terhet jelent. Ekkor jön el a pillanat: 

“JÓ, akkor csináljunk rendszert.” 

Amihez valóban értek, amire csak nekem van rálátásom, amivel kapcsolatban döntéseket kell hoznom, azzal én foglalkozom. Minden mást pedig, ami kiszervezhető, szakemberekre, illetve a megfelelő szoftverekre bízom, akik és amelyek nemcsak jobban értenek nálam adott területhez, hanem bármeddig maguktól skálázódó automatizmusokkal is rendelkeznek.

A mi kékfényszűrő szemüveges webshopunk esetén eljött egy pillanat, amikor megszólalt a belső hangom: “Nem akarok többet csomagolni. Félreütöttem, rossz címre küldtem, dupla-tripla munkám volt vele, nem szeretem.” Beláttuk, hogy ha kiszervezzük és/vagy költünk a megfelelő digitális eszközre, talán kevesebb profit lesz rajta, de kevesebb frusztrációval, és hosszú távon fenntartható módon fogjuk megoldani a működtetését. Addig tervezünk újra, amíg ki nem jön a képlet.

Megfigyeltük, hogy egyről  a kettőre lépni valahogy még annál is nehezebb, mint elkezdeni. Mintha a 0 >> 1 távolságnál 1 >> 2 valamivel nagyobb lenne, legalábbis nehezebben járható útszakasz. Saját webshopunk esetén ezt a szakaszt azzal a tendenciával írhatjuk le, hogy 

elkezdtek egyre többen rendelni. 

Ilyenkor: 

  • Jogi területen még alaposabban “be akarod magad védeni”. Nálunk első körben nem jogász írta az ÁSZF-et, de ezen a ponton kiderült, muszáj pénzt fordítani arra, hogy minden rendben legyen, és tiszták legyenek a folyamatok. Egészen addig bizonytalan talajon jártunk.
  • Könyvelés terén: A növekvő rendelési mennyiségek több számlát eredményeztek, szemmel láthatóan nagyobb összegekkel. Megkérdeztük magunktól, a legjobb módját választottuk-e annak, ahogyan értékesítünk. Ha jó könyvelőd van, aki jól használja a digitális automatizmusokat, neked is soakt segíthet az okosabb döntésekben. Kezdetben megoldottuk simán Számlázz.hu-autokata integrációval, de ezen a ponton már komolyabb szerepet kapott a könyvelőnk is.
  • Marketing szempontjából is változott a helyzet. Ha még több értékesítést szeretnénk, be kell látnunk, egyedül nem érthetünk a Google-hoz, grafikához, tartalomhoz, stb. Az erős alapszint megvan mindenhol, de innentől ez már nem elég. Konkrétan akkor sokalltunk be, amikor találtunk egy 8000 Ft-os konverziót…. Ekkor kiszerveztük a marketinget is.
  • Webes kérdés: még mindig elég egy egyszerű ajánlatkérő oldal, vagy mostantól komoly webshop legyen? Mielőtt önálló építkezésbe kezdenél, neked is ezt  a döntést javasoljuk kezdésnek.
  • Ügyfélszolgálat: amikor egyre több vevőtől egyre több kérdés esik be a saját email fiókodba, egy ponton  már nem saját kezűleg szeretnéd megválaszolni őket. Nemcsak megteheted, hogy elengeded az ügyfélszolgálatot, de kénytelen is vagy fókuszt tartani, ha haladni akarsz. 
  • Logisztika: Már jó a webáruház, már 20-30-asával küldözgeted a csomagokat, de egyre több időt vesz el a csomagfeladás, egyre több csomagolóanyagot kell tárolnod, egyre több a hiba. Döntened kell, milyen legyen a levélpapír, pótolnod nyomtatóban a festéket – ezek mind, apró, de annál macerásabb ügyek. Nem volt hozzá több türelmünk. GLS-től Fürge Futárig rengeteg szolgáltató közül lehet választani, de amikor a Magyar Posta egyszerűen elveszítette egy csomagunkat, tudtuk, váltanunk kell. Itt is dominált a minél magasabb szinten automatizálható folyamat kiépítése.

Tapasztalatunk szerint már 2-3 hónap után látszik, mennyit érdemes invesztálni a webshopba, és mely területeken kell alvállalkozót bevonni, automatizmusokat építeni. Hiába jó az áruház ha nem tudsz rá forgalmat terelni. Össze tudsz rakni egy hirdetést magadnak, de nincs mihez viszonyítani, hogy az hogyan teljesít. Egy ügyes alvállalkozó esetén, aki több milliós tétel értékesítését támogatja az általa ismert eszközökkel, tudod, hogy jó kezekben lesz az te boltod is.A webes fejlesztések, újítások nálunk szerencsére házon belül megoldottak, de ez is komoly költséget tud képviselni.

Egy szakszerűtlenül összehányt oldalnál azon a ponton derülnek ki a bibik, amikor a marketinges próbál forgalmat terelni rá, de a legkisebb hibákon elvérzik a folyamat. Vagy a fizetési megoldások gyengék, vagy nem generál automatikusan számlát, vagy nem reszponzív, vagy lassú a betöltés, vagy ezek mind, így együtt… Ami tuti, hogy a rossz technológiai háttér konverziót rombol. Amikor bérelt rendszerrel indítottál, és onnan szeretnél saját webáruházra váltani, ez félmilliós költséget is jelenthet, de nálad is eljön az a pont, ahol ez megéri.

3. WooCommerce – előtte / utána

Bérelt webáruházat választani megoldásként kedvezőbb költséget jelent indulásnál, de bizonyos korlátozott funkciókkal kell számolnod. A WooCommerce-szel, vagy más, fejlettebb rendszerekkel szuperegyszerű automata folyamatokat építhetsz, és teljesen embermentes működést alakíthatsz ki magadnak. Így a termék megrendelésétől a feladásáig semmilyen feladatod nincs, csak a kiépítés során kell nagyon figyelni, és arról mindig gondoskodni, hogy a kiszervezett logisztikai központba időben bekerüljön az áru. Ez minden.

A hirdetések mérése szintén megoldott ilyenkor. Ha jó a webáruházad, minden követhető: az oldal látogatottsága, a demográfiai adatok, az, hogy mely oldalakon mennyi időt töltenek el a látogatók, mennyit mászkál, hol van a lemorzsódás. A megfelelő mérések pedig lehetőséget teremtenek arra, hogy egy egyszerűbb WooCommerce oldalon is azonnal módosítsd, amit kell. 

  • Senki nem fizet utánvéttel? Leveszed, két kattintás. 
  • Hivatalos WooCommerce Facebook-bővítménnyel termék alapú remarketing hirdetést akarsz összerakni? Ez sem igényel haladó tudást, mégis full automatikusan működik minden. Például ha valaki a fekete napszemüveget csekkolta az oldalunkon, onnantól arra kapja a hirdetéseket. 
  • Be van kötve a FB-pixel? A te rendszered is képes lesz rá. 

Költségekről, kiszervezésről, más motorokról, sablonokról és egész konkrét hogyanokról olvasd el korábbi cikkeinket a WPKurzuson!

4. NEKED mi lesz a következő lépés?

Ha már taposod a webshopperek rögös útját, akkor mindezt a saját bőrödön is tapasztaltad. Ami biztos, hogy ezen az úton folyamatos a fejlesztés. Ha többet akarsz keresni, ne az egy termékre eső profitot nézd, hanem a teljes áruházat, összességében. Inkább keress 2 Ft ot egy terméken, és adj belőle 100000-et, mint fordítva. Ahhoz, hogy előbb-utóbb eljöjjön ez a pillanat, ahhoz folyamatosan gyorsabbá kell tenni, korszerűsíteni kell a weboldalt. Eleinte erre nincs igény, 20 látogató esetén szinte teljesen mindegy “mit raksz alá”. De többezres látogatottságnál döntő szerepe van annak, hogy reszponzív, több fizetési módot kínáló, minél több pontján tökéletesen kényelmessé tett “üzlethelyiségben” várd a vevőt.

Ha pedig neked mindez újdonság, és még csak most vágsz bele a tervezésbe, készülj fel egy combosabb büdzsére. Látni fogod, hogy egyedül nehéz minden szerepet betölteni, de vannak nagyszerű oktatások, elérhető tudás: minden adott ahhoz, hogy elég infót szedj össze, és megcsináld.

+1 pro tipp kezdőknek: tesztelj

Mielőtt komolyabb beruházásba kezdesz, először próbáld meg lemodellezni, és mérd fel az igényt arra, amit kitaláltál. Rakj össze egy alapot, amit bedobhatsz egy-két releváns FB-csoportba, ahol néhány hét vagy hónap alatt egyértelműen kiderül, teljesen rossz vágányon tolatsz, vagy érdemes fejleszteni. Ha látod, milyen valós piaci űrt tölt be a webáruházad, csak még nincs jelen a megértés, menj tovább! Ha bírod tőkével, eljutsz arra a pontra, ahol az újabb és újabb fejlesztések ugrásszerű növekedést fognak hozni. Megint csak saját tapasztalat: minden egyes döntési ponton újabb kapuk nyíltak ki előttünk. Szerintünk ez veled sem lesz másként. 

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin