A digitális gravitáció… – II. rész: üzleti koncepció, stratégia

Gyakori jelenség, hogy a digitális üzlet kialakítása marketing vagy eszközigény formájában jelentkezik először. („Kellene egy jó Facebook kampány/weboldal”). Míg ezek fontos tényezők, de az ezekből való kiindulás félreviheti a vállalkozást. Ennek oka, hogy a megfelelő eszközrendszer megtalálása annak a függvénye, hogy pontosan tudjuk, mi a víziónk, milyen piacon dolgozunk, mi az egyedi értékelőnyünk, milyen piaci pozíciót és milyen üzleti modellel kívánunk elérni, és nem fordítva. Legegyszerűbben fogalmazva a mit?, miért?, hogyan? kérdésekre tudunk válaszolni a stratégiai terv kialakításával. Az üzleti terv világosan rámutat arra, hogy céljainkat milyen lépések során érhetjük el, és ehhez melyik eszközre, marketingmegoldásra van, avagy nincs szükségünk. Ellenkező esetben lehet, hogy rengeteg pénzt invesztálunk egy csilivili weboldalba, amire nincs is szükségünk.

A digitalizáció nem papírforma szerint működik és ugyancsak nem egyenlő a webshop nyitással. Az is digitalizáció, ha üzleti célok mentén az egyedi vállalkozások automatizálják és/vagy „okos eszközökre” cserélik manuális folyamataikat, alkalmazva a piacon elérhető megfelelő eszközöket. A jó megoldás azt jelenti, hogy céltudatos a működés, ez pedig mindig egyedi stratégia mentén alakítható ki. (Cikkünk bevezető részét itt olvasd el!)

Adat-alapú működés, automatizáció

A stratégiai tervezés és a későbbi működtetés alfája és ómegája az adat. Önmagában az adat persze nem ér semmit, azt megfelelő módon, strukturáltan kell gyűjteni, feldolgozni, elemezni, majd visszacsatolni a döntéstámogatáshoz. Ehhez kiváló eszközök, megoldások találhatók a piacon, akár a Számlázz.hu PARK tagok kínálatában is.

A vírus miatt megváltozott feltételek miatt kialakult egy exponenciális piaci / fogyasztói nyomás az online működésre, ami egyre komolyabb versenyhelyzet elé állítja a régi és az új vállalkozásokat egyaránt. Ebben a folyamatban az evolúció törvényszerűsége miatt azok maradnak fenn, akik a legjobban tudnak alkalmazkodni, akik a megfelelő digitális-offline működési mix kialakításával versenyképessé alakítják vállalkozásaikat, saját működésüket. 

Adatok származhatnak korábbi működésből, vagy modellezhetjük nulláról piaci adatok, logikus becslések alapján is. Míg a hagyományos offline világban képesek vagyunk úgy eladni, hogy akár nem is ismerjük a betérő vevőt, az online világban megfelelő adatok nélkül esélyünk sincs a sikerre. 

Ökoszisztéma elv – offline-online összehangolása

Az előzőek oka az a sajátos fogyasztói viselkedés, hogy amíg a vásárló eljut az impulzustól a vásárlásig, használhatja mobilját, körbenézhet, vásárolhat egy fizikai boltban, akár befejezheti otthon a laptopján, ezek változatos kombinációjában. A vásárló ilyen típusú áramlásának vezérlése csak az adatok ismeretében, a különböző és egymásba fonódó csatornák megfelelő digitális ökoszisztémájában, azaz összhangban való működtetésében valósítható meg.  Ellenkező esetben csikorognak a kerekek és a vásárló egy kattintással új lehetőségek után néz. 

Profi kivitelezés, „működési kiválóság”

A legzseniálisabb stratégia is sikertelenségre van ítélve megfelelő végrehajtás nélkül. A kivitelezés során számos akadályba ütközhetünk, sőt, lehet, hogy egy ideig az eredmények is alig látszanak.  A siker egyik kulcsa a stratégia hosszú távú céljainak szem előtt tartása a napi tevékenységek során is. A könnyebb ellenállás felé haladás (pl. indokolatlan árcsökkentés, offline megoldások „visszaédesgetése”) jellemzően csak tiszavirág életű eredményekhez vezet.

A szervezet különböző funkcionális egységeinek (pénzügy, marketing, sales, ügyfélszolgálat, szállítmányozás, stb.) eltérő feladatok mentén maximális összhangban kell működni, a koordinálatlan folyamatok egymás eredményét, végső soron a fő stratégia sikerét ássák alá. Mindez tudatos vezetést és összehangolt munkát igényel.

Ehhez az kell, hogy a szervezet minden szintjén teljesen egyértelmű legyen, hogy mi a fő irányvonal, ezen belül az egyes embereknek mi az egyedi célja, mi a pontos feladata és rendelkezésre álló eszközei. Magyarul, a stratégiai célokat le kell fordítani „operatív nyelvre”. Ennek hiányában félreértelmezett feladatok, eredménytelenség, végül kilátástalanság is felütheti a fejét még a legelkötelezettebb társaságban is. 

Egy vegyes, offline-online struktúrában működő szervezetnél célszerű az online csoporto(ka)t önálló profitcenterként, saját döntéssel és felelősségi körrel felruházott vezetővel működtetni. Számos élő példa mutatja, amíg ez nem történik meg, egy bevételeleit hagyományosan offline csatornából szerző vállalat a könnyebb ellenállás felé fog menni. Egy offline üzletág vezetője a saját érdekét nézve akaratlanul is háttérbe szoríthatja a digitális üzlet érdekeit, ha mindkét egységért egy személyben felel.

Az adatvezérelt működés a már korábban említett adatok gyűjtésén és rendszerezésén túl azok folyamatos mérését, elemzését, szervezetbe való visszacsatolását és az eredmény függvényében a folyamatok szükséges korrekcióját is magában foglalja.   

Ügyfélközpontúság

Aki nem ismeri az ügyfelei igényeit, vagy nem e köré építi tevékenységét, az előbb-utóbb kihalásra van ítélve, és ez nemcsak a digitális üzleti vállalkozásokra igaz, bár utóbbinál létkérdés. Ha csatorna-szemléletben működik egy cég, akkor akár az egyes funkcionális egységek, akár az offline boltok és az online felületek összhangja hiányzik; a potenciális vásárló nem érti, hogy azonos márka esetén miért nem veszi vissza a hagyományos bolt az online megrendelt termékeit, vagy ha a megadott elérhetőségek egyikén sem elérhető egy webshop, akkor egy kattintással / lépéssel elveszítjük az üzletet. Ide sorolható az is, ha nincs megfelelő termék szortiment (hiába vásárolna a vevő nálunk) vagy egy Saas szolgáltatásnál indokolatlan papírozással rakjuk tele az ügymenetet. Ha valaki kezdő a digitális térben, és tanácstalan, hogy vajon a célközönsége mire is bukik, kezdje saját online szokásainak megfigyelésével: mit szeret és mit nem fogyasztóként? Hol és mikor érzi jól magát?

A digitális stratégia kialakítása akár a megváltozott világrendben való helytállás, akár versenyképesség megtartása érdekében erősen ajánlott, amihez őszinte önvizsgálat után eldönthetjük, hogy saját magunk állunk neki, vagy szakértői támogatást veszünk igénybe.

Akárhogy is, ha ez az öt alappillér rendben, bátran lubickolhatunk, hiszen a víz flott leengedése (azaz a sikeres működés) is garantált.

Közel tízéves e-kereskedelmi piaci tapasztalattal bír, hat évig a mall.hu-t vezette, ez idő alatt a webáruház tízszeresére nőtt. Ezt követően másfél évig a Bónuszbrigád ügyvezetője volt. 2017 augusztusától a SmartCommerce Consulting keretén belül digitális és e-commerce stratégiai és üzleti tanácsadással foglalkozik. 2019-től egy big data alapú, e-kereskedelmi startup PriceKit nevű termékének üzletfejlesztéséért felel. Bizottsági tag az Ecommerce Hungary e-kereskedelmi érdekképviseleti szövetségben és szakmai konferenciák előadója.

Olvass még a témában